Denne uken kommer forventningsrapporter fra de største økonomiene i verden for november. Det ventes en svak utvikling i de handelsavhengige asiatiske økonomiene. De viktigste markedene i Vesten er sannsynligvis på vei mot en resesjon og vareetterspørselen har avtatt kraftig.

Negativ varehandelstrend

De globale handelsstatistikkene for september er lagt frem og disse viser en månedsvekst i den globale varehandelen på kun 0,1 prosent, ifølge «World Trade Monitor» fra CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis.

For hele tredje kvartal var veksten på 1,2 prosent. Trenden mot slutten av kvartalet var negativ. Dette har sannsynligvis fortsatt inn i årets siste kvartal.

«Varehandelen begynner å avta idet verden går inn i en resesjon. Verdenshandelen steg knapt nok i det hele tatt i september. Nyere og mer aktuelle statistikker fra asiatiske økonomier tyder på at et direkte fall er nært forestående», skriver Capital Economics i en ny rapport.

Analyse- og rådgivningsselskapet har brutt ned handelsstatistikkene fra det nederlandske statistikkbyrået. Disse viser en stagnasjon eller regelrett nedgang for industrilandene. Den britiske eksporten er 0,2 prosent lavere enn den var i desember 2019 – før pandemien.

Økonomene mener at det nylige fallet i den kinesiske eksporten er bemerkelsesverdig. Eksporten gikk fra en vekst på 5,7 prosent i september, sammenlignet med samme måned i fjor, til en nedgang på 0,3 prosent. Konsensus var en vekst på 4,5 prosent.

«Det er mange tegn på at nedgangen i handelen vil fortsette ettersom den globale etterspørselen avtar», skriver Capital Economics’ Leah Fahy i rapporten.

80 prosent fall i fraktratene

Et av disse tegnene er prisene det koster å sende en standard container fra Asia til Europa og USA. I fjor høst kostet det på det meste over 12.000 dollar fra Shanghai til Los Angeles.

Nå ligger prisen på rundt 2000 dollar – samme nivå som før pandemien rammet for full. Dette er et fall i ratene på over 80 prosent.

Den danske rederigiganten Maersk advarte tidligere i november om at de venter at etterspørselen etter containerfrakt vil falle med mellom to og fire prosent i 2022.

– Det er ganske sannsynlig at vi er i, eller snart vil være i, en resesjon – helt sikkert i Europa, men potensielt også i USA, sa konsernsjef Søren Skou.

Flyfraktvolumet falt med 10,6 prosent i september og ligger 3,7 prosent lavere enn før pandemien.

«Dette dreier seg ikke bare om fallende fraktkostnader til havs. Etter nesten en tredobling siden pandemiens begynnelse, har spotratene for flyfrakt falt med rundt 40 prosent siden toppen i 2021», skriver Capital Economics.

Fall i verdenshandelen

Capital Economics nye prognose ligger på en nedgang i den globale varehandelen på 1,8 prosent i 2023.

«Økte renter vil fortsetter å dra etterspørselen ned. Varer er vanligvis mer følsom for høyere renter enn tjenester», ifølge Leah Fahy hos Capital Economics.

Ved månedsskiftet kommer forventningsrapporter fra verdens største økonomier. De foreløpige pmi-rapportene, som kom i forrige uke, tegner et bilde av verdensøkonomi på full fart inn i en resesjon.

«Gjennomsnittet av nye eksportordrer i de foreløpige pmi-rapportene for industriøkonomier viser et dypere fall i november. Dette tyder på at eksportordrene faller i et økende tempo og indikerer et nært forestående fall i den globale varehandelen», skriver Capital Economics.

Kinesiske forsyningskjedeproblemer

På toppen av lavere etterspørsel etter varer, kommer nye nedstengninger og restriksjoner i Kina. Det har vært protester ved verdens største Iphone-fabrikk i Zhengzhou siden begynnelsen av oktober og produksjonen er rammet. Nesten 300.000 arbeidere bor og jobber ved det enorme anlegget.

Ifølge Bloombergs kilder kan dette føre til at produksjonen av Iphones toppmodeller vil falle med seks millioner enheter frem til årsskiftet. Apples aksjekurs falt med 2,6 prosent på mandag.

– Dette viser at alle, selv Apple, er berørt av forsyningskjedeproblemene på grunn av covid, sier analytiker Anshel Sag hos Moor Insights & Strategy til nyhetsbyrået.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.