Mens amerikanske og kinesiske forhandlere går i skytteltrafikk mellom de to landene i håp om å få på plass en handelsavtale, vil USA starte parallelle handelsforhandlinger med EU og Japan.

Fransk motstand

EU ga forhandlingsmandat på torsdag kveld om å starte handelssamtaler med USA. Frankrike mener dette sender et feil signal til USA da president Donald Trump har forsøkt å legge press på EU.

– Vi har aldri støttet tankegangen om å vise svakhet for å få gevinster fra president Trump. Så tanken om at vi kan forbedre vår situasjon ved å gi innrømmelser etter å ha blitt presset, er ikke bra, sier en fransk tjenestemann til Reuters.

Målet er hindre at konflikten mellom USA og EU eskaleres. Det ble inngått en midlertidig «våpenhvile» mellom Trump og Europakommisjonens sjef Jean-Claude Juncker i fjor sommer. Dette skulle avverge en full handelskrig.

– EU har utnyttet USA i mange år. Snart er det slutt, skrev Trump på Twitter tidligere denne uken.

President Donald Trump har kritisert EU og Japan i korte kommentarer og under valgkamprallyer de siste ukene. Han ønsker bedre markedstilgang for amerikanske eksportører – spesielt for bilindustrien og landbrukssektoren.

Nå ventes det at den formelle godkjennelsen fra EU kommer under et møte på mandag. USA har laget en liste over EU-produkter som kan rammes av ekstratoll på 11 milliarder dollar. Tollen skal gjelde alt fra melkeprodukter og vin, til produkter i flyindustrien.

– Toll er veldig, veldig bra

Forhandlingene med Japan, hvor også USA har et stort handelsunderskudd, starter over helgen i USA. Japan har vært skeptisk til handelsavtaler. Etter press fra USA gikk de med på å bli en del av handelssamarbeidet Trans-Pacific Partnership (TPP), hvor over ti Stillehavsland inngår.

Noe av det første Trump gjorde var å trekke USA ut av TPP.

– Nå forhandler Japan. De har ikke ønsket å forhandle på mange år. Nå forhandler de. Årsaken er toll. Toll er en veldig, veldig bra måte å få folk til forhandlingsbordet, sa Trump nylig.

Japans statsminister Shinzo Abe gikk med på å starte forhandlinger med USA i fjor høst. I neste uke møtes en japansk delegasjon, ledet av økonomiminister Toshimitsu Motegi, USAs handelsrepresentant Robert Lighthizer i Washington.

Redusert import fra USA

– Den japanske regjeringen har ikke noe hastverk med å gjennomføre forhandlingene. Det er USA som ønsker at forhandlingene skal komme i havn så tidlig som mulig, og spesielt landbrukslobbyen, sier professor Junji Nakagawa, som er spesielt i handelsspørsmål, til Bloomberg.

Nye handelsstatistikker viser at Japan har redusert importen av amerikansk storfekjøtt og kjøpt mer fra land som inngår i TPP-avtalen i årets to første måneder. Japan har importtoll på 38,5 prosent fra USA og 27,5 prosent fra TPP-land.

Japan ønsker bedre markedstilgang til USA som en del av avtalen. Under TPP-forhandlingene gikk USA med på å fjerne importtollen på alt av industriprodukter fra Japan. Japan ønsker tilsvarende i en frihandelsavtale med USA.

Japan nekter bilimportkvoter

Trump og hans økonomiske rådgivere, som vil delta i forhandlingene med Japan, har sagt at det viktigste er at amerikanske biler og landbruksprodukter får bedre markedstilgang til Japan og at handelsunderskuddet skal reduseres kraftig.

– Det har vært utspill fra USA om at Japan skal gi ensidige innrømmelser. Det er noe jeg ikke skjønner, sier en japansk regjeringskilde til Financial Times.

Japanerne frykter at Trump skal ilegge japanske eksportører straffetoll – tilsvarende som er blitt gjort med Kina det siste året.

Den japanske regjeringen har hatt møter denne uken hvor de har satt premissene for forhandlingene. Ifølge næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun vil Japan ikke akseptere amerikanske forslag om kvoter på import av japanske biler til USA, slik Trump skal ha foreslått som en del av «America First»-politikken.

Rundt 60 prosent av handelsunderskuddet på 69 milliarder dollar mot Japan i 2018 skyldes bilimport, ifølge Reuters. Trump og Abe skal møtes tre ganger før slutten av juni, og USA har et håp om at det vil gå raskere å få til en avtale enn det har tatt med Kina.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.