De økonomiske statistikkene for 2020 er i ferd med å bli offentliggjort. Det er en dyp resesjon i nesten hele verden. Den amerikanske verdiskapingen falt med 3,5 prosent i 2020 og det ventes at eurosonen falt med 7,4 prosent.

– 2020 har ingen presedens i moderne økonomisk historie, sier seniorforsker David Wilcox hos Peterson Institute for International Economics til Washington Post.

Kina og Vietnam var først ute med å legge frem vekststatistikkene. De to landene fikk en vekst i verdiskapingen på henholdsvis 2,3 og 2,9 prosent. De må se seg slått.

– Et rekordår

Taiwan er den sannsynlige fjorårsvinneren med en økonomisk vekst på tre prosent. Dette er første gang siden 1990 Taiwan har hatt en høyere økonomisk vekst enn Kina.

«2020 har vært et rekordår for Taiwan. Vi venter at stjernen fortsetter å skinne,» skriver den britiske finansinstitusjonen Barclays i en fersk analyse.

Taiwanske elektronikkfabrikker har levert hva de kan av komponenter til blant annet smarttelefoner, datamaskiner, kameraer og mer og mer kravstore bilmodeller. Det har vært en prekær etterspørsel etter komponenter. Ford og Nissan måtte redusere produksjonen i januar.

Taiwan Semiconductor Manufacturing, som er verdens største produsent av elektroniske komponenter, har opplevd en nesten dobling i aksjekursen det siste året og sendt børsverdien til nesten 600 milliarder dollar. De er i ferd med å foreta rekordstore investeringer i nye fabrikker.

Sørkoreanske og taiwanske selskaper står for 83 prosent av produksjonen av alle dataprosessorer i verden og 70 prosent av dataminne, ifølge analyseselskapet TS Lombard.

Barclays har oppjustert vekstprognosene for Taiwan. Nå mener de det er sannsynlig at Taiwan får en økonomisk vekst på 5,2 prosent i 2021. Dette er 1,4 prosentpoeng høyere enn sentralbankens prognoser.

Taiwan innførte restriksjoner i begynnelsen av januar i fjor da det kun var en håndfull bekreftede smittetilfeller fra Kina.

Folketomme Oxford Street har mistet 57 av 264 butikker
London største trekkplaster og handlegate, Oxford Street, har mistet nærmere 80 prosent av omsetningen i løpet av ett år. Hele 57 av de 264 butikkene i Oxford Street har måttet legge inn årene under pandemien.
02:05
Publisert:

Taiwan har totalt hatt under 1000 bekreftede koronatilfeller – 56 i januar, og kun åtte dødsfall – av en befolkning på 24 millioner.

– Mistet litt av dampen

Aktivitetsindeksene for januar, som ble publisert mandag, viser fortsatt høy aktivitet i industrien i store deler av verden. Analyseselskapet Capital Economics mener at PMI-indeksene for januar er det første signalet om at den eksterne etterspørselen faller.

«Det tyder på at den har mistet litt av dampen ved inngangen til året. Det er lengre leveringstider, forstyrrelser i forsyningskjedene og en kraftig økning i fraktkostnadene. Alt dette har begynt å veie på etterspørselen», skriver Capital Economics i en analyse.

Den globale pmi-indeksen falt fra 53,8 i desember til 53,5 i januar. Tall under 50 indikerer avtagende aktivitet i økonomien, mens over 50 indikerer økt aktivitet.

Capital Economics mener at indeksen ikke gir et riktig bilde av situasjonen. Vanligvis blir lange leveringstider sett på som positivt og et signal om høy etterspørsel. Nå skyldes dette problemer i forsyningskjedene, blant annet mangel på containere.

«Det er foreløpige tegn på at de økende fraktratene har begynt å veie på etterspørselen etter eksport», skriver analyseselskapet.

– Overrasket alle

I desember var fraktratene mellom Asia og Nord-Europa 264 prosent høyere enn de var i desember 2019 – før koronapandemien rammet. Sammenlignet med i mars er ratene 300 prosent høyere, ifølge Redwood Logistics.

Det er en prekær mangel på containere. Tre av fire containere fra USA til Asia er tomme. De asiatiske eksportlokomotivene går for full maskin. Da koronapandemien satte inn i fjor vinter ble det spådd en kollaps i verdenshandelen.

Hjemmekontor og mer tid til fritidsaktiviteter ført til en eksportboom for asiatiske produsenter. Det globale handelsvolumet økte med 2,1 prosent fra november til desember og er høyere enn det var i desember 2019, ifølge Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis.

Handelsvolumindeksen endte på 125,7 i november – kun 1,4 poeng lavere enn rekorden som ble satt i oktober 2018.

– Omfanget og tempoet i oppgangen har overrasket alle. Den plutselige oppgangen i handelsvolumet har ført til at nesten alle de store rederiene må øke kapasiteten for å løse containermangelen, sier Alan Ng, som er leder for logistikk hos PwC i Kina og Hongkong til CNBC.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.