USAs presidents tollsats på import av stål og aluminium har vakt harme hos flere av deres allierte. Torsdag ble EU, Canada og Mexico, som hadde fått midlertidig unntak, også rammet av ekstratollen på henholdsvis 25 og 10 prosent på de to produktene.

Canadas statsminister Justin Trudeau har nærmest kalt tiltaket for en direkte fornærmelse for landet som er amerikanernes nærmeste nabo i nord. Frankrikes president Emmanuel Macron, som ellers har kommet godt overens med Donald Trump, kaller avgjørelsen «ulovlig».

Sjefsøkonomi Erik Bruce i Nordea Markets mener den store overraskelsen skyldes at det var forventet at landene skulle finne en permanent løsning på det midlertidige unntaket fra tollsatsene.

– Trump har gått lenger enn jeg hadde trodd. Oppførselen hans overfor Kina kan være forståelig, men jeg tror mange hadde regnet med at han skulle spare venner og allierte for økte tollsatser. Likevel er det ikke ragnarok i markedene ennå. Det må i så fall være om dette utvikler seg til noe mer, sier Bruce.

Bekymret for bilindustrien

Han mener dagens situasjon ikke rokker nevneverdig med det makroøkonomiske bildet.

– Det vil alltid være svingninger i tilbud og etterspørsel, og EUs begrensede stål- og aluminiumseksport gjør at de nødvendigvis ikke vil merke dette så hardt. For Canada er nok situasjonen litt verre, sier han.

Bruce er usikker på hvor mye situasjonen vil eskalere. I likhet med hva Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 uttrykte til DN torsdag, mener Bruce at bilindustrien vil lide mest under økt toll.

– Denne bransjen er svært sammensatt og komplisert, med masse ulike prosesser på tvers av landegrensene. Hvis tollen skulle ramme biler og bildeler, kan vi begynne å snakke om en mer urolig makroøkonomisk situasjon, sier sjeføkonomen.

– Har kastet regelboken

Det er varslet mottiltak på Trumps tollpolitikk. EU hevder en komplett liste av mottiltak vil foreligge innen slutten av måneden. Blant produktene som trekkes inn i tollstriden, er sigaretter, bourbon, peanøttsmør og motorsykler.

Satsingen for å beskytte amerikansk økonomi er en del av presidentens «America First»-doktrine. Trumps iver etter å «korrigere» USAs industrielle relasjoner til andre land, har ført til at USAs handelsdepartement har behandlet 78 prosent flere handelsrelaterte saker enn under forgjenger Barack Obama, ifølge Washington Post.

– I dag er dagen da Trump-administrasjonen praktisk talt kastet regelboken ut av vinduet. Jeg har aldri sett noe lignende, sier Rufus Yerxa, leder av den amerikanske bransjeorganisasjonen National Foreign Trade Council, til avisen da nyheten ble kjent.(Vilkår)

Slik ble årets viktigste elbilnyhet til
Jaguar-designer Ian Callum hevder elbilen I-Pace er det mest spennende prosjektet han noensinne har jobbet med. Her forklarer han hvordan bilen ble som den ble.
10:17
Publisert: