Det betyr at avtalen fortsatt er langt unna å være et ferdig produkt, og at den heller ikke kan bli det før den godkjennes av Mexico, som er midt i en maktoverføring etter valget 1. juli, og den amerikanske Kongressen.
Det er to vesentlige hindre, skriver Washington Post.
Mangler Canada
Trump antydet at USA og Mexico hadde blitt enige om å erstatte frihandelsavtalen NAFTA med en ny og revidert avtale, men NAFTA inkluderer også Canada, et land som påfallende ikke ble nevnt i enigheten som ble kunngjort mandag.
Kongressen har kun gitt Trump fullmakt til å inngå en trilateral avtale med Canada og Mexico, og dersom han ender opp med å levere en avtale kun med Mexico, øker sjansen for at Kongressen sier nei. Også Mexico understrekte mandag at det var «viktig» at Canada slutter seg til den nye ordningen.
Trump sa mandag at «vi får se» om også Canada kan bli med i den nye avtalen. Han har samtidig truet landet med toll på canadiske biler og bildeler dersom de ikke blir med. Canada har understreket at de ikke vil gå med på en avtale som skader landets arbeidere og næringsliv.
Utenriksminister Chrystia Freeland reiser til Washington for forhandlinger denne uka.
Tollproblemer
Så langt er få detaljer kjent fra avtalen, utover at den er ment å bli en oppdatert utgave av den snart 25 år gamle NAFTA-avtalen. Av detaljene som gikk fram mandag ser det ut til at den skal inkludere nye handelsregler for biler, intellektuell eiendom og arbeiderrettigheter.
For amerikanere kan avtalen potensielt innebære at biler blir dyrere for amerikanske kjøpere. Enkelte økonomer advarer også om at en avtale uten Canada kan bli forvirrende og dyr for næringslivet. På den andre siden håper Det hvite hus at avtalen vil skape flere jobber i Nord-Amerika, gjennom å gjøre det vanskeligere for land som Kina å eksportere billige produkter via Mexico til USA.
Den løser ikke spørsmålet om stål- og aluminiumstollen Trump innførte tidligere i år, som har utløst store vanskeligheter i handelsforholdet mellom USA og Mexico.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.