Tre millioner nye brukere kobles til internett hver måned i Sørøst-Asia – godt hjulpet av mobildata til priser langt under vestlige land.

– Det eksisterer et etablert økosystem som støtter opp entreprenører, forklarer konsernsjef Magnus Grimeland hos Antler.

Parhestene Grimeland og Fridtjof Berge var sentrale i oppbyggingen av det sørøstasiatiske netthandelsselskapet Zalora. Det ble solgt i 2016 og er blitt en del av Global Fashion Group.

I 2017 etablerte de oppstartsgeneratoren og tidligfase venture capital-selskapet Antler i Singapore.

Konsernsjef Magnus Grimeland (til høyre) og medgründer Fridtjof Berge i det singaporske investeringsselskapet Antler investerer i oppstartsselskaper. Nå ekspanderer de til Stockholm, Amsterdam og Sydney.
Konsernsjef Magnus Grimeland (til høyre) og medgründer Fridtjof Berge i det singaporske investeringsselskapet Antler investerer i oppstartsselskaper. Nå ekspanderer de til Stockholm, Amsterdam og Sydney. (Foto: Scott A. Woodward)

– Overgår forventningene

I løpet av seks år er den kinesiske økonomien blitt heldigitalisert. Shopping, banktjenester, transport og digitale økosystemer ligger langt foran hva vestlige konkurrenter kan tilby. Nå følger Sørøst-Asia etter.

Dette bekreftes i en ny rapport fra Google og det singaporske investeringsselskapet Temasek som har analysert den blomstrende internettøkonomien i seks sørøstasiatiske land.

«Det er vanskelig å holde tritt med Sørøst-Asias internettøkonomi da den fortsetter med å overgå forventningene», skriver Google og det singaporske investeringsselskapet Temasek.

I 2016 konkluderte Google og Temasek at det var et stort potensial i Sørøst-Asia, men det var mangel på risikokapital. To år senere er nesten halvparten av investeringsmålet på 50 milliarder dollar på plass.

I første halvår i år ble det investert ni milliarder dollar i sørøstasiatiske internettselskaper. Dette er like mye som i 2017 og ny rekord.

– Viktige økosystembyggere som Rocket Internet har bygget selskapet som Zalora, Lazada og Foodpanda. De har tilført milliarder av dollar, sier medgründer av Antler, Vegard Medbø.

Entreprenørånden har alltid stått sterkt i Asia.

– Det er økende interesse fra venture capital-selskaper – både lokale og globale aktører. Samtidig ønsker flere av de større familiene i regionen å investere i start-ups – særlig når den yngre generasjonen tar over, legger Fridtjof Berge til.

Medvind for oppstartsselskaper

Antler-ledelsen er ikke overrasket over at Sørøst-Asia har «tatt av». Netthandelsselskapet Lazada ble solgt til kinesiske Alibaba i 2016 for én milliard dollar.

– Det er medvind fra sterke makrotrender med høy økonomisk vekst, en raskt voksende middelklasse og rask adopsjon av mobilt internett, forklarer Berge.

Antler har de siste månedene ekspandert fra Sørøst-Asia til Skandinavia, Storbritannia, Nederland og Australia. De samarbeider med den skandinavisk-kinesiske inkubatoren nHack med nordmannen Chris Rynning i spissen.

USAs tidligere finansminister Larry Summers er med i en rådgivergruppe for Antler. McKinsey-topp Tore Myrholt tente på ideen fra Grimeland og er med som styreleder. Myrholt har vært Norges best betalte konsulent i en årrekke.

– De har sett mulighetene

Over 60 entreprenører fra Sørøst-Asia har bygget opp 13 selskaper gjennom Antler hittil i år. Alle selskapene har omsetning, ifølge Berge. Ett av selskapene har mottatt en investering på en halv million dollar fra en investor etter å ha eksistert i kun to måneder.

100 gründere er klare for neste runde fra januar 2019.

– Mange talentfulle entreprenører vender hjem etter å ha jobbet i mer modne markeder som USA. De har sett mulighetene, sier Grimeland.

Finansteknologi, utdannelse, helseteknologi og netthandel er vekstbransjer som Antler har satset på sammen med entreprenører.

– I Indonesia er halvparten av voksne utenfor banksystemet, noe som holder dem utenfor økonomien. Vi har investert i EduCredit, som gir lån til studenter i Sørøst-Asia. Det er ofte høyt frafall, sier Berge.

Entreprenørånden lever godt i Asia, men det er ofte de med tilgang til familiepenger som får muligheter.

– Mange av entreprenørene kommer fra privilegerte bakgrunner og har råd til å ta sjansen. Vi håper nå å se et skifte i dette med entreprenører fra mindre privilegerte bakgrunner, sier Grimeland, som landet i Sverige på mandag i forbindelse med at Antler åpner en avdeling i Stockholm over nyttår.

– Tatt på sengen

Internettøkonomien i de seks største økonomiene i Sørøst-Asia ventes å passere 240 milliarder dollar i 2025 – tilsvarende Vietnams nåværende bruttonasjonalprodukt.

Dette er 40 milliarder dollar mer enn analytikere hos Google og Temasek mente var mulig så sent som i 2017. Netthandel er doblet i år. Samlede inntekter fra internettaktiviteter vil passere 72 milliarder dollar i år.

Regionen fostrer frem nye «teknologi-enhjørninger». Indonesiske Go-Jek og Grab, som begge tilbyr transportløsninger, er verdsatt til flere milliarder dollar. Grab overtok tidligere i år virksomheten til transportdelingstjenesten Uber i hele Sørøst-Asia.

Transport- og logistikktjenester vil være verdt 7,7 milliarder dollar i år og nesten firedobles innen 2025 til 28 milliarder dollar. Mat leveres på døren i storbyene og netthandel opplever en svært høy vekst.

Rundt 40 prosent av internettøkonomien er i Indonesia.

Lave priser på mobildata

Om lag tre millioner nye brukere kommer på internett hver måned i Asia. I motsetning til i vestlige land, hvor datamaskiner var første introduksjon til internett, kommer de aller fleste online via smarttelefoner.

Prisene på mobildata er halvert i Sørøst-Asia på et par-tre år med svært godt utbygd 4G-dekning. Telenor-eide Dtac i Thailand gir 10 gigabyte data for 125 kroner i måneden. Konkurrenten True tilbyr ubegrenset 4G-data for 500 kroner i måneden.

– Når mobildata blir mer overkommelig er brukerne mer på nett og gjør mer. Det er dette som driver netthandel, transportdelingstjenester og andre bransjer vi har studert i rapporten, sier Google-direktør for Sørøst-Asia, Rajan Anandan, til CNBC.

Ingen bruker mer tid på å være online – med mobil, lesebrett eller datamaskiner – enn thailendere med ni timer og 38 minutter hver eneste dag, ifølge «Global Digital Report 2018». Dette er dobbelt så mye som Japan, Frankrike og Tyskland. Filippinene og Indonesia ligger like bak.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det presser meg til å handle en dag jeg ikke vil handle
Black Friday skjøt virkelig fart i Norge i 2015, men veksten er avtagende.
01:26
Publisert: