Årlig produseres det rundt 260 millioner tonn frukt og grønnsaker i India. Det aller meste havner i lokale måltider. Elendig logistikk har gjort at avlinger aldri har havnet på markeder, men råtnet under transport eller på lagre.
Mangler informasjon
Oppstartsselskaper som Crofarm, Ninjacart og KrishiHub har endret det indiske omsetningsmarkedet for frukt og grønnsaker ved å erstatte tre–fire mellommenn med teknologi, kunstig intelligens og umiddelbart elektronisk oppgjør via smarttelefoner.
– Bønder vet ikke hvilke priser de kan oppnå og må gå via flere mellommenn. De kaster bort tid på å dra til markedet for å selge produktene og håndtere kontanter, sier grunnlegger Thirukumaran Nagarajan hos Ninjacart til India Times.
Selskapet, som hentet inn 300 millioner kroner i desember, leverer ferske produkter fra over 4000 frukt- og grønnsaksbønder til utsalg i Bengaluru, Hyderabad og Chennai. I februar starter leveringer til Delhi og Mumbai.
Produsenter bruker apper for å oppdatere hva de dyrker, hvor det dyrkes og når avlingene ventes å være klare til innhøsting. De kan selve velge om de skal selge via disse selskapene eller via tradisjonelle mellommenn. De tjener 20 prosent mer enn via tradisjonelle salgskanaler.
Selskapene tilbyr råd om hvilke avlinger det lønner seg å produsere basert på kunstig intelligens. Det bearbeides store datamengder for å beregne etterspørselen.
– Vår forretningsplan har hele tiden vært å skape etterspørsel i betydelig skala før vi kjøper fra produsentene, sier grunnlegger Ashish Jhina hos Jumbotail til avisen.
Konkurransedyktige druer
Eksporten av frukt og grønnsaker fra India har økt kraftig. Tidligere var det indisk mango som fant veien til Europa og tidligere britiske kolonier.
På få år er India blitt storeksportør av blant annet druer.
– En kan ikke sammenligne druemarkedet i 2013 med hva det er nå. Markedet blir mer konkurransedyktig for hvert år, sier Amit Kalya hos frukteksportøren Kalya Export til FreshPlaza.
Det er etablert over 500 landbruksteknologiselskaper i India de siste årene som forsøker å revolusjonere verdikjedene i landbrukssektoren. Ifølge en rapport fra Bain, Google og Omidyar har selskaper som Ninjacart ført til høyere priser for bønder og lavere forbrukerpriser.
Ifølge rapporten er det muligheter verd 50 milliarder dollar i det indiske netthandelsmarkedet. Investorer liker hva de ser.
– Ninjacart har vært nådeløse med å løse strukturelle problemer i forsyningskjeden for frukt og grønnsaker. Evnen til å tenke annerledes, løse vanskelige problemer og en sterk gjennomføringsevne, støttet av gode prosesser og teknologi, har bidratt til suksessen, sier grunnlegger av investeringsselskapet Accel Partners India, Subrata Mittal, til Forbes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.