Sørkoreanske Samsung åpnet mandag en ny fabrikk utenfor Delhi. Noida-fabrikken har kapasitet til å produsere 120 millioner smarttelefoner årlig i India – nesten en fordobling sammenlignet med dagens kapasitet ved Samsungs indiske fabrikker.
«Enorme muligheter»
Målet er å unngå at kinesiske konkurrenter blir for dominerende på det indiske markedet. Kinesiske Xiaomi, som mandag ble børsnotert ved Hongkong-børsen med en verdi på over 50 milliarder dollar, inntok førsteplassen på de indiske salgsstatistikkene i 2017 og hadde i første kvartal i år en markedsandel på over 30 prosent. Samsung lå som nummer to med 25 prosent av markedet – etterfulgt av kinesiske Oppo.
I motsetning til Kina er det fortsatt høy vekst i det indiske smarttelefonmarkedet. I fjor ble det solgt 125 millioner smarttelefoner i India – en vekst på nesten 15 prosent, ifølge analyseselskapet IDC. Og av en befolkning på 1,3 milliarder er det kun 425 millioner smarttelefonbrukere.
Indiske myndigheter forlanger i tillegg at smarttelefonprodusentene bygger egne fabrikker i India og ikke importerer fra Kina eller Vietnam, hvor det er investert flere titall milliarder dollar de siste årene på moderne fabrikker.
– Mulighetene i India er rett og slett enorme, sier analytiker Faisal Kawoosa ved CMR til Bloomberg News.
Alle bygger fabrikker
Xiaomi sa nylig at selskapet skal bygge tre nye fabrikker i India. De asiatiske selskapene bygger fabrikker som skal produsere alt fra billige smarttelefoner til et par hundre kroner til de mest avanserte flaggskipsmodellene til 9000 kroner.
– Vi følger regjeringens politikk om å investere i den indiske økonomien. Målet er å gjøre India til et globalt eksportsenter for mobiltelefoner, sier Samsungs India-sjef H.C. Hong i en kommentar.
India passerte i fjor USA og ble verdens nest største smarttelefonmarked – bak Kina. Innen tre år forventes det at 780 millioner indere vil ha smarttelefon og internettilgang.
– India er blant Samsungs fem største internasjonale markeder. USA er mettet og hverken Sør-Korea eller Brasil vokser i særlig grad. India representerer en stor mulighet – på tvers av ulike prissegmenter, også 2G-telefoner kan selges. Det er fornuftig at de bygger en stor produksjonsbase i India, sier senioranalytiker Jaipal Singh hos IDC til Firstpost.
Ifølge Singh planlegger Samsung å bygge et fullstendig økosystem hvor fjernsynsapparater, kjøleskap og annen forbrukerelektronikk vil bli koblet sammen med smarttelefoner.
Apple har forsøkt å produsere billige Iphone-modeller i India for å få tilgang til de indiske markedet. Tidligere var Iphone markedsleder blant flaggskipsmodellene. Denne markedsandelen falt fra 82 til 25 prosent i første kvartal, ifølge CyberMedia Research.(Vilkår)