Kobe Steel er Japans tredje største stålprodusent. Japansk stål har rykte på seg for å være i verdensklassen og benyttes av bilprodusenter som Toyota, Mitsubishi og Honda.

Kobe Steel forfalsket kvalitetsdokumentasjonen på leveranser av stål, kobber og aluminium.

Organisert forfalskning

Konserndirektør Naoto Umehara i Kobe Steel er den siste i en lang rekke japanske toppsjefer som måtte iføre seg en nystrøken hvit skjorte, bukke dypt og be om tilgivelse foran kameraene.

– Vi beklager på det sterkeste å ha forårsaket en alvorlig hendelse og for å ha forårsaket så mye bekymring og besværlighet, sa Umehara, uten å komme med en forklaring på hvordan og hvorfor den siste skandalen har skjedd.

Ryktene har gått i flere uker om at ledelsen i Kobe ble kjent med forfalskningen av leveranser av stål, kobber og aluminium i august. Tirsdag falt aksjekursen mer enn 22 prosent før handelen ble stanset.

Over 20.000 tonn med produkter skal ha blitt sendt fra selskapets fabrikker med forfalskede kvalitetssikringer i 12-månedersperioden frem til i august – tilsvarende fire prosent av produksjonen, ifølge selskapet.

Det kan være langt mer omfattende. Forfalskningene kan ha pågått i rundt ti år, ifølge Asahi Shimbun.

Ifølge Umehara skal det ha pågått en organisert forfalskning av kvalitetssikringen av selskapets produkter, som brukes blant annet i biler og passasjerfly.

– Dette har vært organisert, sa Umehara, og bekreftet at flere titalls personer ved minst tre fabrikker har deltatt, blant annet ledere.

Undergraver «Made in Japan»

Dette er den siste i en rekke skandaler for noen av Japans største selskaper. Det ble avdekket 58 tilfeller med regnskapssvindel hos børsnoterte selskaper i regnskapsåret 2015-16, ifølge Tokyo Shoko Research.

Selskapets største enkeltkunde er passasjerflyprodusenten Mitsubishi Heavy Indudstries, og fem japanske og amerikanske bilprodusenter, blant annet Toyota og General Motors.

– Vi er i ferd med å identifisere hvilke modeller som kan være berørt og hvilke komponenter det dreier seg om. Vi innser at dette er brudd på våre innkjøpsregler og ser på dette svært alvorlig, sa pressetalsmann Takashi Ogawa hos Toyota til Japan Times på tirsdag.

Den japanske næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun skriver at den siste skandalen undergraver tilliten til produkter som er «Made in Japan».

Nomura Securities utelukker ikke at bilprodusentene må tilbakekalle biler som har benyttet stål eller aluminium fra Kobe Steel. Regningen vil bli sendt til det 112 år gamle selskapet.

«Hvis deler må skiftes ut, kan regningen per bil bli høy da det må omlakkering til», skriver analytiker Masataka Kunugimoto.

Mistro til ledelsen

Hvis det viser seg det er brukt lavkvalitetsstål isteden for mikrolegert finkornstål, kan dette føre til en svært alvorlig situasjon for bilindustrien. Honda bekrefter at de har benyttet stål og aluminium fra Kobe til panser og tak på personbiler.

«Med en rekke negative overraskelser fra Kobe Steel i det siste, tror vi at investorer sannsynligvis har enda mer mistro til ledelsen etter den siste hendelsen – til tross for inntjeningsforbedring», skriver JP Morgan, ifølge Bloomberg.

Skandalene har stått i kø de siste årene. Toshiba er i ferd med selge kronjuvelene for 20 milliarder dollar for å overleve som selvstendig selskap.

Den japanske airbagprodusenten Takata gikk konkurs i sommer. Mer enn 100 millioner biler fra over ti bilprodusenter har vært berørt av skandalen som ble utløst da det ble funnet farlige feil ved selskapets airbager.(Vilkår)

Hundrevis av bolighus har gått opp i flammer
Minst ti personer har omkommet, over 100 er sendt til sykehus og hundrevis av bolighus har gått opp i flammer i California, der kraftige skogbranner herjer.
01:17 Min
Publisert: