Apple økte den globale omsetningen i siste kvartal, men det kinesiske markedet henger etter. For sjette kvartal på rad falt omsetningen fra Kina-markedet. I siste kvartal falt omsetningen med 10 prosent. Salget av Iphone-modeller falt med 12 prosent sammenlignet med i fjor i Kina.

– Apples Iphone har gått av moten i Kina. Nå snur oppmerksomheten mot Iphone 8-lanseringen senere i år og om jubileumsmodellen vil være annerledes eller spennende nok til å skape en ny gnist, sier direktør Neil Mawston hos analyseselskapet Strategy Analytics i en kommentar.

Vekst på 324 prosent

Kinesiske merker er dominerende på det lokale kinesiske markedet. De er i stand til å fange opp nye trender raskt og lansere nye modeller. Apple kommer med nye modeller i Iphone-serien en gang i året. De kinesiske konkurrentene er ute med nye modeller flere ganger i året.

Flere analyseselskaper er ute med ferske statistikker for siste kvartal. Det ble solgt tre prosent flere smarttelefoner i andre kvartal sammenlignet med i fjor. Det forventes fortsatt vekst i inneværende halvår – takket være lanseringen av Iphone 8 og andre modeller.

Det ble solgt 365 millioner smarttelefoner i siste kvartal. Samsung er fortsatt størst med 80,4 millioner enheter – en vekst på fire prosent. Apple økte salget med to prosent til 41 millioner enheter.

Vinnerne er Xiaomi, Vivo, Oppo og Huawei. Huawei er å finne i vestlige markedet, men de tre andre har konsentrert seg om Kina og markeder i Asia, Midtøsten og Afrika. Alle økte salget med over 20 prosent.

Xiaomi var vinneren med en vekst på 60 prosent til 23,2 millioner enheter og har startet en internasjonal ekspansjon i år.

– Kinesiske smarttelefonprodusenter har en global markedsandel på 48 prosent – en ny rekord. Selskapene ekspanderer offensivt internasjonalt, ifølge analytiker Shobhit Srivastava hos Counterpoint Research.

For to år siden hadde de kinesiske selskapene en markedsandel på 39 prosent. Xiaomi økte det internasjonale salget med 324 prosent i siste kvartal.

Forspranget minker

Ifølge Srivastava vil India, Sør-Asia og Afrika være de viktigste vekstmarkedene for smarttelefonprodusenter i år. Svært få kjøpere vil har kjøpekraft til å betale over 7000 kroner for en smarttelefon. De kinesiske produsentene har telefoner fra 500 kroner.

Han tror at forspranget Samsung har hatt de siste 18 månedene, med blant annet skjermer som dekker hele overflaten og alternative skjermstørrelser, vil forsvinne.

– Denne typen designendringer vil over tid spre seg til billigere modeller. Vi vil se dette fra 2018 av, mener Srivastava.

Sørøst-Asia, med en kjøpesterk befolkning på over 650 millioner mennesker, er et viktig vekstmarked. I nesten alle de ti markedene har en kinesisk smarttelefonprodusent inntatt førsteplassen på salgsstatistikkene. 

Apple har en viss suksess i Indonesia, Thailand og India med Iphone 6S-modeller fra 2015 som fortsatt er i salg.

Samsung vil lansere en ny toppmodell i løpet av august – før Iphone 8-lanseringen. Samsung har falt med 2,7 prosent ved Seoul-børsen på torsdag formiddag. Noe av årsaken er økt konkurranse fra kinesiske smarttelefonselskaper.(Vilkår)

Erna gjennom fire år i bilder
Lørdag starter Erna Solberg på alvor sin valgkamp for fire nye år som statsminister. Her er et tilbakeblikk i bilder på hennes første periode som statsminister.
01:26
Publisert: