Kina klarte ikke å kvalifisere seg til fotball-VM i år heller, men likevel dominerer landet mesterskapet på flere måter. Under åpningskampen mellom vertsnasjonen Russland og Saudi-Arabia, omkranset reklameskiltene for den kinesiske eiendomsgiganten Wanda banen.

Før kampen begynte var det seks kinesiske tenåringer som bar Fifa-flaggene og ledet spillerne inn på banen.

Kinesiske fans har kjøpt mer enn 40.000 billetter til mesterskapet, og dermed blir det flere kinesere til stede enn for eksempel engelskmenn eller spanjoler. Kineserne har også bestilt 16 prosent av hotellrommene i de russiske vertsbyene.

I tillegg er det kinesiske selskaper som har produsert fotballene som brukes, maskoten Zabivaka og kopiene av VM-trofeet.

Aller størst er likevel den kinesiske dominansen blant sponsorene. Ifølge en ny rapport fra Zenith vil kinesiske aktører stå for over en tredjedel av annonseinntektene under mesterskapet. Den kinesiske dominansen er et markert skille fra mesterskapet i 2014 i Brasil.

«Russland er problemet»

En rekke mangeårige Fifa-partnere som Johnson & Johnson, Castrol og Continental trakk seg fra samarbeidet med Fifa etter opprullingen av korrupsjonsskandalen i 2015.

Bildet viser sjefen til den kinesiske mobilprodusenten Vivo, Ni Xudong (til høyre), og Fifas generalsekretær Fatma Samouraon som annonserer at Vivo vil sponse fotball-VM i Russland.
Bildet viser sjefen til den kinesiske mobilprodusenten Vivo, Ni Xudong (til høyre), og Fifas generalsekretær Fatma Samouraon som annonserer at Vivo vil sponse fotball-VM i Russland. (Foto: STR/AFP/NTB Scanpix)

Mange selskaper er bekymret for å bli assosiert for tett med Russland, som er beskyldt for å ha blandet seg inn i det amerikanske presidentvalget og som er under sanksjoner for ha invadert Krimhalvøya i 2014.

Ifølge analysebyrået Nielsen har verdien på sponsorinntektene til mesterskapet falt med rundt 180 millioner dollar siden 2014. En rapport fra selskapet konkluderer med at årets fotball-VM har vært tøffere å selge enn de to foregående.

– Toppselskapene stiller seg ikke i kø slik de en gang gjorde, sier Patrick McNally, en konsulent som bidro til å skape Fifas sponsormodell på 70-tallet, til CNN.

Hyret inn Messi for å selge yoghurt

Til tross for sponsorflukten i den vestlige verden har Fifas inntekter holdt seg stabile takket være et inntog av kinesiske selskaper.

– Det som virkelig har slått meg er hvor viktig verdensmesterskapet er i Kina i år, sier Jonathan Barneard i Zenith, som har vært med på å lage rapporten.

Stemningen var høy blant kinesiske fotballfans i forkant av kampen mellom Island og Argentina på lørdag. Kampen endte 1–1.
Stemningen var høy blant kinesiske fotballfans i forkant av kampen mellom Island og Argentina på lørdag. Kampen endte 1–1. (Foto: Maxim Shemetov/Reuters/NTB Scanpix)

Kinesiske Wanda er en av Fifas syv offisielle partnere, og mobilprodusenten Vivo, meierigiganten Mengniu og kjøleskapsprodusenten Hisense utgjør tre av mesterskapets fem hovedsponsorer.

Mengniu har for eksempel eksklusive rettigheter til å selge yoghurtdrikke og iskrem inne på stadionområdene, og de har hyret inn Lionel Messi til å være deres frontfigur.

«Kineserne er villige til å bruke mer penger»

Selv om kineserne ikke selv deltar i fotball-VM i år, er det ventet høye seertall i Kina. Moskva ligger fem timer foran Beijing, noe som gjør at kineserne kan se fotballkampene i beste sendetid på kvelden.

Likevel er det eksponeringen ut mot resten av verden som er mest interessant.

– Kineserne infiltrerer resten av verden ved å kjøpe business, fotballag og reklame over hele verden, sier Paul Fox til South China Morning Post.

En kinesisk medarbeider sjekker fotballer som skal brukes under mesterskapet på en fabrikk i Haimen i den østlige provinsen Jiangsu i Kina.
En kinesisk medarbeider sjekker fotballer som skal brukes under mesterskapet på en fabrikk i Haimen i den østlige provinsen Jiangsu i Kina. (Foto: AFP/NTB Scanpix)

Fox er sjef for det asiatiske spillselskapet Letou, som ble hovedsponsor for den walisiske klubben Swansea i 2017.

«Fifa er desperate etter et fotball-VM i Kina»

Det kinesiske næringslivet har stilt seg bak myndighetens forsøk på å utvikle fotballinteressen i Kina, slik at presidenten kan oppnå sin drøm om et VM i Kina, mener Fox.

– President Xi Jinping selv er en stor fotballfan, og han vil gjerne at Kina skal konkurrere på høyeste nivå, sier Fox.

Fifa har som mål å involvere 60 prosent av verdens befolkning i sporten innen 2026, og for å få til det trenger de Kinas drøye 200 millioner fotballfans.

Rapporten til Nielsen viser at fotballinteressen i Kina har økt fra 27 prosent i 2013 til 32 prosent i 2017. Likevel er antall registrerte fotballspillere i Kina mindre enn i Vietnam, noe som viser det enorme potensialet.

– Fifa er desperate etter å arrangere et VM i Kina, så de ønsker et godt forhold til de kinesiske selskapene, sier Fox, og legger til:

– Kinesiske myndigheter ønsker det samme. Legg disse to kreftene sammen, og det er uunngåelig at Kina får fotball-VM. (Vilkår)

Turistene sliter med å finne Operaen: – Veldig trist at den skjules
Operaen i Bjørvika er i ferd med å bli bygget inne.
02:04
Publisert: