Nye statistikker fra 2016 viser at betalinger via mobiltelefoner i Kina ble mer enn tredoblet i verdi til 38000 milliarder yuan (46000 milliarder kroner), ifølge analyseselskapet iResearch. Veksten fortsetter for fullt i 2017.

I USA økte mobilbetalinger med 39 prosent til 112 milliarder dollar (940 milliarder kroner). I USA er markedet delt mellom Apple, Google, Samsung og Paypal. 

I Kina er det teknologigigantene Alibaba og Tencent som har drevet utviklingen fremover. De ekspanderer til hele Asia.

Teknologiselskaper overtar

Den kinesiske lynmeldingstjenesten WeChat tilbyr alt fra kommunikasjon med venner til online shopping og finanstjenester. Dette er tilbud som vestlige konkurrerende apper som WhatsApp og Facebook Messenger ikke tilbyr.

Alibaba har på kort tid tatt en betydelig del av markedet via datterselskapet Ali Finance og AliPay. Tjenesten er i løpet av de siste 15 månedene blitt rullet ut i deler av Sørøst-Asia hvor kinesiske forretningsreisende og turister kan betale med mobiltelefonen.

Dette er noe de forventer. På rekordtid har kinesiske teknologiselskaper redusert bankenes og kredittkortselskapenes innflytelse.

– Digitale betalingsplattformer er fortsatt en viktig del av den underliggende finansteknologiinfrastrukturen i Kina. Det er også en viktig kilde til transaksjoner og økonomiske data som i økende grad benyttes av betalingsselskapene for å utvikle nye finansteknologiplattformer, produkter og tjenester, sier direktør Zennon Kapron hos konsulentselskapet Kapronasia i Shanghai til Financial Times.

Banker på sidelinjen

Det er over 60 år siden amerikanske forbrukere begynte å ta i bruk kredittkort med Diners Club og American Express. I Kina er kredittkort et nytt konsept og de fleste kineserne har kun tilgang til debetkort som er knyttet opp mot bankkonto.

Teknologiselskapene fjerner bankenes rolle. De sitter også med langt mer informasjon om bruksmønstre og kan vurdere kredittverdigheten til kundene på en måte hverken banker eller kredittvurderingsselskaper er i stand til.

«Kina er hjem til verdens største og raskest voksende mobilbetalingsmarked. I 2020 vil nesten halvparten av alle kinesiske smarttelefonbrukere betale med mobiltelefonen», skriver eMarketer i en rapport.

De kinesiske teknologiselskapene har gjort det enkelt og trygt å foreta vanlige betalinger i butikker – i tillegg til nettbutikker. Det holder med å skanne en kode og bekrefte med smarttelefonen.

Inntar verden

Kinesiske kunder har vært svært tidlig ute med å ta i bruk andre tjenester via betalingstjenestene. De kan ta opp lån via peer-to-peer (kompistjenester), hvor en kan spare og gi låne bort poenger uten å gå via tradisjonelle banker.

Ifølge Financial Times selges over 50 prosent av alle fond online i Kina. I 2012 var andelen fem prosent. I 2016 ble 71 prosent av Alipays transaksjoner foretatt via smarttelefoner. I november ble det satt en ny rekord med en milliard transaksjoner på en handelsdag.

Alipay og datterselskapet Ant Financial er på plass i 15 land i Asia og Australia med Alipay. I Kina har de 450 millioner brukere.

– Målet er å mist firedoble antall brukere de neste ti årene, sa selskapets konsernsjef Eric Jing til CNBC nylig.

Ant Financial er skilt ut fra Alibaba og planen er å børsnotere selskapet. De hentet inn 4,5 milliarder dollar i kapital i 2016 basert på en verdi på 60 milliarder dollar. Til sammenligning har Nordea en børsverdi på 49,4 milliarder dollar.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

USAs største demning kan kollapse – over 180.000 bedt om å forlate sine hjem
Mer enn 180 000 mennesker er bedt om å evakuere hjemmene sine fordi Oroville-demningen står i fare for å kollapse, melder BBC. Demningen er en av de største i USA og var full etter kraftig regn- og snøvær.
00:31
Publisert: