Xiaomi, som ble etablert i 2010, var en vinner på det kinesiske markedet frem til 2015 og ble verdsatt til 45 milliarder dollar. Nye konkurrenter kopierte forretningsmodellen og lanserte smarttelefoner som var billigere og bedre.

– Et monsterkvartal

Nå har Xiaomi gjort et comeback og er tilbake på salgsstatistikkene – i Kina og i verden. Selskapet hadde den fjerde største markedsandelen i Kina i andre kvartal med 14 millioner solgte enheter – bak Huawei, Oppo og Vivo – men foran Apple og Samsung.

På verdensbasis var Xiaomi verdens femte største smarttelefonleverandør i siste kvartal. Samsung og Apple er størst, men Huawei, Oppo og Xiaomi tar markedsandeler.

– De to siste årene har vært svært vanskelige. Vi har beholdt kjerneverdiene våre, som er å selge flaggskipsmodeller til svært konkurransedyktige priser, sa grunnlegger Lei Jun under lanseringen av toppmodellen Mi Mix 2 i Beijing på mandag.

Dette er en modell hvor det ikke er spart på noe. Målet er å konkurrere med Apple, Samsung og de kinesiske selskapene. Skjermen er på seks tommer, den benytter Qualcomms nyeste Snapdragon 835-prosessor og 6 gigabyte internminne og inntil 256 gigabyte lagringskapasitet.

«Et monsterkvartal har sørget for at Xiaomi er tilbake som en stor aktør i smarttelefonindustrien», skriver analytiker Richard Windsor how Radio Free Mobile i en ny analyse.

Apples Kina-mareritt

Den nye modellen vil være tilgjengelig i Kina allerede på fredag med en startpris på 3299 yuan (3955 kroner). Modellen skal lanseres i nesten 40 land – i hovedsak i Asia, Midtøsten og Afrika. Den vil være tilgjengelig via gråmarkedsimportører i Europa.

Samsungs konkurrerende modeller koster nesten det dobbelte i Kina. Det forventes at Apples nye toppmodeller, som etter planen lanseres i kveld i USA, vil ligge på over 8000 kroner.

– Jeg tror de ønsket å lansere Mix 2 på mandag før Apple-lanseringen. Alt vil dreie seg om Apple og Xiaomis lansering ville blekne i sammenligning. De har ikke vært sjenerte i sammenligningen med Apple tidligere. Jeg blir ikke forbauset om at de ønsker at kundene skal sammenligne dem med Apple igjen, sier analytiker Tay Xiaohan hos analyseselskapet IDC til den kinesiske næringslivsavisen Caixin.

Apple har hatt seks sammenhengende kvartaler med fallende omsetning i stor-Kina, hvor også Hong Kong og Taiwan inngår. Kina er verdens største smarttelefonmarked. Over 2,3 milliarder smarttelefoner er i bruk i landet.

Apples markedsandel i Kina falt fra 14 prosent i andre kvartal 2016 til ni prosent i år, ifølge Counterpoint Research. Det kinesiske markedet domineres av lokale produsenter.

– Apple må lansere et innovativt produkt denne gangen. De står foran en vanskelig oppgave, sier analytiker Mo Jia hos analyseselskapet Canalys til Reuters.(Vilkår)

Her erkjenner Støre valgnederlaget
Arbeiderpartiets leder og statsministerkandidat Jonas Gahr Støre erkjente like før midnatt nederlaget i årets stortingsvalg.
01:25
Publisert: