Da koronaviruset spredte seg i Kina og Asia for ett år siden var det en utstrakt frykt for at dette skulle føre til store forstyrrelser i forsyningskjeden for elektronikk, men også svakere etterspørsel. Dette skjedde ikke under pandemien. Det er i ferd med å skje nå.

Umettelig etterspørsel

Kina la på mandag frem solide økonomiske statistikker for koronaåret 2020 med en økonomisk vekst på 2,3 prosent. Denne skjøt fart mot slutten av året og avsluttet med en vekst på 6,5 prosent i siste kvartal.

Eksporten økte med 18,1 prosent i desember og vel tre prosent for 2020. Sør-Korea hadde den høyeste eksportveksten på 26 måneder i desember og i Taiwan ble det satt en ny eksportrekord i 2020 med en vekst på 4,9 prosent sammenlignet med 2019.

Det er etterspørselen etter teknologi som ligger bak. Den taiwanske eksporten av databrikker og elektroniske komponenter økte med 20,5 prosent i 2020. Ferdigproduserte varer, som blant annet pc-er, smarthøyttalere og webkameraer økte med 15,4 prosent.

Dette har gitt seg utsalg på aksjekursene. Det er satt nye rekorder for komponentleverandørene. Dette har fortsatt inn i 2020. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen er på sitt høyeste siden sommeren 1990.

Førerløs hjemlevering av mat
Salg av mat fra førerløse matvogner i Kina har skutt i været i koronatiden. KFC og Neolix er to av leverandørene.
01:33
Publisert:

Japanske Advantest, som leverer produksjonsutstyr til databrikker, har steget med nesten 30 prosent på en måned ved Tokyo-børsen.

– Institusjonelle og utenlandske investorer kjøper disse aksjene med et langsiktig syn om at etterspørselen vil fortsatt være høy, sier senioranalytiker Tomoichiro Kubota hos Matsui Securities til næringslivsavisen Nikkei.

Oppgangen fortsetter ved Asia-børsene tirsdag. Nøkkelindeksene ved de største børsene har steget med mellom 1,5 og to prosent.

– Dette er et monsterbeløp

Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC), som er verdens største kontraktsprodusent av databrikker, har steget med over 20 prosent den siste måneden. Det foreløpige kvartalsresultatet viser en omsetningsvekst på 14 prosent og en resultatvekst på 33 prosent.

Selskapet passerte på tirsdag morgen for første gang en børsverdi på 16000 taiwanske dollar – 572 milliarder dollar. Dette er mer enn de amerikanske konkurrentene Intel, Advanced Micro Devices (AMD) og Qualcomm sammenlagt.

Under en analytikerkonferanse før helgen bekreftet TSMC at de vil øke investeringene med mellom 25 og 28 milliarder dollar til produksjon av avanserte databrikker i 2021. Dette er en 50 prosent økning sammenlignet med 2020.

– Koronapandemien har ført til økt etterspørsel, sa styreformann Mark Liu.

Selskapets ledelse sa det er en mangel på komponenter til alt fra spillkonsoller og grafikkort – til nye komponenter til biler og 5G-utrullingen.

– Dette er et monsterbeløp. Det er et signal på hvordan de ser den økonomiske oppreisningen og de føler seg trygge på den langsiktige veksten, sier partner Brett Simpson hos teknologianalyseselskapet Arete Research til Wall Street Journal.

TSMC samarbeider tett med kunder som Apple og vet hva disse vil ha behov for de neste årene.

– Vanligvis er TSMCs investeringsplaner en indikasjon på hvordan de ser etterspørselen. De er veldig konservative med hensyn til antall investeringer de fortar, sier porteføljeforvalter Brian Bandsma hos Vontobel Asset Management til finanstjenesten Barrons.

Hard konkurranse om komponenter

Sony og Microsoft har lansert nye spillkonsoller de siste månedene. Sony har budsjettert med å selge 7,6 millioner Playstation 5-konsoller innen slutten av mars. Problemet er ikke etterspørselen, men problemet med å kunne levere til hjemmesittende kunder.

– Det er mangel på komponenter. Jeg var på telefonen med AMDs konsernsjef nylig og spurte hvordan kan vi få øke produksjonen, sa Microsoft-direktør Phil Spencer i podkasten «Larry Hryb» nylig.

Verdens største bilprodusenter må konkurrere med spillkonsollprodusenter om å få komponenter i tide. Da etterspørselen etter biler stupte under den første koronabølgen i fjor vår tilpasset de asiatiske produsentene produksjonen til å levere forbrukerelektronikk.

Alle bilprodusentene har problemer med å få levert elektroniske komponenter. Ford, Volkswagen, Toyota og Honda har de siste ukene redusert produksjonen. Dette ventes å fortsette ut første kvartal.

– Noen av de moderne modellene har tusenvis av komponenter. Noen koster sannsynligvis noen få cent, og andre koster 150 dollar. En komponent del fem cent eller 150 dollar kan stanse produksjonen, sier analytiker Chris Richard hos Deloitte Consulting til bransjenettstedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.