Ford la frem elendige resultater denne uken med mer enn en halvering i resultatet i fjor sammenlignet med 2017. Straffetollene som USA har innført mot Kina, sammen med høyere råvarepriser og en sterk dollarkurs, kostet selskapet nærmere 30 milliarder kroner i 2018.

Det tilsvarer hele børsverdien til det norske forsikringsselskapet Storebrand.

De største problemene er på det kinesiske markedet. For første gang i siden 1990-tallet, da personbilmarkedet var en liten brøkdel av hva det er nå, falt salget i 2018. Det ble solgt 28 millioner biler i Kina i fjor. Dette er tre prosent lavere enn i 2017.

Kinesiske motvinder

Ford er hardest rammet av de største bilprodusentene i Kina. Salget falt med 57 prosent i fjerde kvartal, bekrefter Ford.

– Det har vært et veldig utfordrende år. Vi har møtt motvinder som vi ikke har hatt kontroll med og, for å være ærlig, elendig utvikling i enkelte deler av virksomheten vår, sa Fords konsernsjef Jim Hackett under resultatfremleggelsen.

Det kinesiske markedet er blitt et mareritt. Det skyldes ikke bare handelskrigen mellom USA og Kina, men den har spilt en rolle. Ford har ikke lansert nye modeller som kravstore kinesiske kunder har vært villige til å kjøpe.

– Jeg er ikke fornøyd med hvordan vi har gjort det i Kina, sa Hackett.

I år vil Ford lansere minst ti mye modeller på det kinesiske markedet i håp om å ta markedsandeler. Ford tapte 515 millioner dollar (4,4 milliarder kroner) i Kina i fjerde kvartal.

Massiv overkapasitet

Kina har siden slutten av 1990-tallet vært det viktigste vekstmarkedet for de fleste globale bilprodusentene. Den tiden er over.

– Det kinesiske markedet vil falle med ytterligere fem prosent i 2019, sier Michael Dunne, som er direktør for markedsanalyseselskapet ZoZoGo og gir råd til bilindustrien i Kina, til CNBC.

Han mener at kinesiske bilkjøpere er bekymret for fremtiden og at dette vil legge en demper på hele markedet.

– Det er rett og slett for mye usikkerhet med en svakere økonomisk vekst, jobb-bekymring og handelskonflikten mellom USA og Kina, sier Dunne til næringslivskanalen.

Det ble solgt rundt 29 millioner biler i Kina i 2018 – 11,7 millioner flere enn i USA. Den samlede kapasiteten i Kina er på 43 millioner biler i året. Dette er nesten en fordobling siden 2011, ifølge konsulentselskapet PwC.

Ford, Hyundai og Peugeot er blant bilprodusenter som har åpnet nye fabrikker inntil nylig i Kina med milliardinvesteringer – sterke i troen på at markedet ville fortsette å vokse. Ford har syv fabrikker i Kina. Nissan er i ferd med å investere nye 80 milliarder kroner.

– Hvis vi ser tilbake var ikke dette riktige beslutninger. Ingen var villige til å innrømme at de kunne tape markedsandeler i Kina, sier bilanalytiker Paul Gong hos UBS Group til Wall Street Journal.

Ifølge avisen jobber Ford-ansatte ved en fabrikk noen få skift i måneden. Det sitter langt inne å legge ned fabrikker etter å ha satset alt på Kina som et langsiktig vekstmarked.

– Vi vokste for raskt og for mye, sier en Ford-ansatt til Wall Street Journal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Denne banker livskiten ut av andre firedørsbiler
Den nye versjonen av Mercedes-AMG GT er den raskeste modellen fra merket. Likevel kan du ta med fire passasjerer og trekke tilhenger.
03:36 Min
Publisert: