Da finanskrisen slo til for fullt i 2008 beordret kommunistpartiet i Kina sentralbanken, statseide banker og storselskaper om å gjøre alt for å holde den økonomiske aktiviteten oppe. Målet var å unngå en hard landing tilsvarende hva som skjedde i USA – for enhver pris.

Lånefinansiert ekspansjon

Xu Jiayin lot seg ikke be to ganger. Han startet en halsbrekkende lånefinansiert ekspansjon for eiendomsselskapet Evergrande, som han hadde etablert i Guangzhou i Sør-Kina i 1996. Han hadde lagt det juridiske hovedkontoret til skatteparadiset Cayman Islands.

I oktober 2009 ble Evergrande børsnotert i Hongkong og fikk inn frisk kapital og investorer med gode kontakter i Kina og i Hongkong. Også internasjonalt ble selskapet applaudert frem med institusjonelle investorer på eiersiden. Aksjekursen gikk rett opp.

Evergrandes grunnlegger og styreformann Xu Jiayin, også kjent som Hui Ka Yan, har stått bak en lånefinansiert ekspansjon uten sidestykke i Kina de siste 12–13 årene. Nå trues konglomeratet av kollaps.
Evergrandes grunnlegger og styreformann Xu Jiayin, også kjent som Hui Ka Yan, har stått bak en lånefinansiert ekspansjon uten sidestykke i Kina de siste 12–13 årene. Nå trues konglomeratet av kollaps. (Foto: AFP/NTB)

Det ble igangsatt nye eiendomsprosjekter på løpende bånd i regi av Evergrande. Ifølge den kinesiske næringslivsavisen Caixin hadde selskapet 2700 milliarder kroner i forpliktelser i juni 2021.

Selskapet har hatt eiendomsprosjekter i over 220 kinesiske byer. Rundt 1,5 millioner leiligheter var under bygging da de siste likviditetsproblemene inntraff i sommer.

Det har lenge blitt stilt kritiske spørsmål rundt selskapet og gjeldsoppbyggingen. I 2016 shortet selskapet aksjer – sterke i troen om at aksjekursen skulle falle og utsikter til en kjapp gevinst. De tok feil. Aksjekursen ble seksdoblet fra 2016 til 2017.

Tryllet frem kaniner

Xu Jiayin rykket opp på oversikten over Asias rikeste og toppet oversikten i 2017 med en formue på 43 milliarder dollar fra eierposter i China Evergrande og andre selskaper i konglomeratet. Aksjekursen har falt med 93 prosent siden høsten 2017.

I fjor var det igjen spekulasjoner om en snarlig kollaps. Aksjekursen ble halvert i løpet av tre måneder, men tok seg opp med 30 prosent på en knapp uke i september 2020.

Analytiker Nigel Stevenson hos GMT Research har karakterisert Evergrande som en «betydelig kilde til systemrisiko» og har vært kritisk til selskapets gjeldsfinansierte ekspansjon.

– Hva som har overrasket oss mest er hvordan Evergrande hele tiden har klart å trekke en ny kanin ut av hatten for å finne penger, sa han til Financial Times i fjor.

Som ethvert kinesisk selskap med en viss respekt for seg selv, har Evergrande kjøpt fotballklubber og andre troféinvesteringer – i Kina og internasjonalt. Listen over datterselskaper, prosjekter og nye strategiske satsingsområder er lang.

Skuespilleren Jackie Chan frontet mineralvann fra Evergrande i 2014 i en reklamekampanje til ni milliarder kroner. Etter store tap ble satsingen lagt på is.

– Verdens største elbilprodusent

Fotballklubben Guangzhou Evergrande har vært et tapssluk siden Evergrande tok kontrollen i 2009. Et nytt fotballstadion med plass til 100.000 tilskuere er under bygging.

I 2019 bestemte grunnlegger Xu Jiayin seg for at han skulle satse på elektriske biler. Dette kom etter at Evergrande allerede hadde sikret seg rettighetene til svenske Saab for 920 millioner dollar i 2019, syv år etter konkursen.

– Vi skal bli verdens største elbilprodusent innen 2022, sa Xu Jiayin for to år siden og lopvte produksjon i blant annet Sverige.

– Vi skal bli verdens største elbilprodusent innen 2022, sa Xu Jiayin under lanseringen av elbilsatsingen i Guangzhou i november 2019. Det børsnoterte selskapet var verdt 350 milliarder kroner ved Hongkong-børsen i vår – mer enn Nissan – til tross for at det ikke har solgt en bil. Børsverdien har stupt.
– Vi skal bli verdens største elbilprodusent innen 2022, sa Xu Jiayin under lanseringen av elbilsatsingen i Guangzhou i november 2019. Det børsnoterte selskapet var verdt 350 milliarder kroner ved Hongkong-børsen i vår – mer enn Nissan – til tross for at det ikke har solgt en bil. Børsverdien har stupt. (Foto: Xinhua Silk Road/AP/NTB)

Under bilmessen 2021 Shanghai Auto Show hadde China Evergrande New Energy Vehicle en av de største standene – like ved siden av tyske BMW. De har ikke solgt en eneste bil. På forsommeren var børsverdien på elbilsatsingen over 350 milliarder kroner – dobbelt av Nissan.

Nå ligger børsverdien på elbilselskapet på under 30 milliarder kroner.

– Må betale for kaoset

I et brev til selskapets ansatte denne uken lover Xu at selskapet sammen skal «gå finne veien ut av mørket» og oppfordrer selskapets over 120.000 ansatte å stå samlet og jobbe hardt i motgang.

En knapp halvtime etter at National Business Daily la ut brevet på det sosiale nettverksstedet Weibo tirsdag hadde det fått over 100.000 kommentarer.

Noe overraskende har ikke brevet blitt sensurert eller fjernet fra debatt.

Brukere karakteriserer innholdet fra styreformannen som «selvbedragersk». Han tar blant annet ikke for seg spørsmål rundt selskapets gjeld og forpliktelser overfor kreditorer og boligkjøpere.

«Jeg håper dette er Xi Jiayins siste høstfestival som en fri mann. Han må betale for kaoset han har forårsaket og ta ansvar for lidelsene til så mange mennesker», skriver Weibo-brukeren «Xiande».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.