Italienske Dolce & Gabbana driver brannslukning på det viktige kinesiske markedet. I forrige uke måtte Dolce & Gabbana (D&G) kansellere et lenge planlagt moteshow i Shanghai – bare timer før modellene skulle vise frem vårkolleksjonen.

Fashionshowet «Dolce & Gabbana The Great Show» ble avlyst i Shanghai etter protester mot selskapets reklamekampanje, som ble sett på som rasistisk, og grunnleggerens uttalelser i en privat melding på det sosiale nettverksstedet instagram.
Fashionshowet «Dolce & Gabbana The Great Show» ble avlyst i Shanghai etter protester mot selskapets reklamekampanje, som ble sett på som rasistisk, og grunnleggerens uttalelser i en privat melding på det sosiale nettverksstedet instagram. (Foto: CHINA STRINGER NETWORK/Reuters/NTB scanpix)

Kinesiske forhandlere har fjernet selskapets produkter fra utsalg og nettbutikker. Skuespillere, kjendiser og influensere, som har vært ambassadører for D&G, distanserte seg fra merkevaren. På sosiale medier ble det oppfordret til boikott.

– Dette er en stor merkevarekrise. På en skala fra en til ti er dette veldig høyt oppe, sier markedsføringsprofessor Tulin Erdem ved NYUs Sterm Business School til CNN Business.

– Et drittland

I forkant av moteshowet lanserte D&G tre markedsføringskampanjer rettet mot det kinesiske markedet på sosiale medier. Den ene viste en asiatisk modell som forsøkte å spise italiensk pizza med spisepinner.

«Ikke forsøk å bruke spisepinner som kniv eller klype», sier en nedlatende fortellerstemme med stereotypisk kinesisk musikk i bakgrunnen.

Kampanjen skapte voldsom kritikk på sosiale medier. Brukeren «diet_prada», som har nesten en million følgere, kom i kontakt med Stefano Gabbana på hans offisielle instagram-konto og publiserte hans reaksjon.

Gabbana langet ut mot kritikerne i Kina.

«Fra nå av vil jeg si i alle intervjuer at Kina er et drittland. Vi klarer oss godt uten dere. Kina uvitende skitten mafia», skrev «stefanogabbana» i svar til «diet_prada» – krydret med emojier.

– Villedet fashion-diva

Det italienske selskapets påstander om at kontoen var hacket var det få som trodde på i Kina. På fredag måtte Dolce og Gabbana komme med en unnskyldning.

«Vi har alltid elsker Kina. Vi har besøkt mange byer og vi har helt sikker mye å lære. Vi tilbyr våre oppriktige unnskyldninger til kinesere over hele verden», sier Gabbana – med partner Domenico Dolce sittende ved siden av i videoen.

Grunnleggerne av Dolce & Gabbana, Domenico Dolce og Stefano Gabbana, forsøker å drive brannslukning i Kina ved å beklage i en video. Dette kommer etter at selskapet er utsatt for boikott og kunder brenner selskapets produkter i protest mot en reklamekampanje og uttalelser fra Gabbana.
Grunnleggerne av Dolce & Gabbana, Domenico Dolce og Stefano Gabbana, forsøker å drive brannslukning i Kina ved å beklage i en video. Dette kommer etter at selskapet er utsatt for boikott og kunder brenner selskapets produkter i protest mot en reklamekampanje og uttalelser fra Gabbana. (Foto: Ng Han Guan/AP/NTB scanpix)

De avslutter med å se «unnskyld» på mandarin kinesisk.

De to har påstått at de er blitt hacket tidligere, blant annet da de langet ut mot homofile foreldre i 2015 og kalte den amerikanske skuespillerinnen Selena Gomez for «virkelig stygg» i juni.

View this post on Instagram

People are getting titillated over the latest and perhaps grandest of Dolce & Gabbana/ Stefano Gabbana mega gaffes resulting in a cancelled show in Shanghai (one that reportedly cost 200 million RMB), countless models and celebrities boycotting attendance either out of fear, fake outrage or both, and basically a monumental waste of resources, effort and money The outrage here isn t over the eyerollingly trite racism as displayed in the D&G promo videos depicting a model eating spaghetti with chopsticks. It s so dumb I can t even be bothered to expend energy on expressing anger towards it But rather this is yet another example of a misguided diva creative director in the upper echelons of the industry throwing his weight around and vomiting over social media in a reckless manner that impacts on a billion dollar company with thousands of employees as well as umpteen parts of the industry that would have been flown into Shanghai for what was supposed to be a media/celebrity fuelled extravaganza It makes a total mockery of an industry that is by and large full of hard working people that don t grab headlines but are just making a living doing what they love It gives fuel to people who already think fashion is full of laughable airs and graces, and contributes little to society at large There are people of a certain generation in fashion that look down upon the moral finger wagging that they think is a malaise of our current times but back in the good old days of indulgent tantrums, it was also an industry largely talking amongst itself The fashion world has grown exponentially in size and economic rewards and so is rightly under increased scrutiny. If you want a bigger slice of the profit pie, then buck up and listen to the people. Heed the social media outcry or face sinking to irrelevance The fact of the matter is this won t be the last in the line of botched up bad PR cover-ups ( hacked social media accounts indeed) and neither is Stefano Gabbana the only tone deaf individual knocking around the upper ranks. Question is when will the industry truly grow up and be AWAKE, instead of simply putting on a front of marketing-obtained wokeness

A post shared by Susie Lau (@susiebubble) on

«Dette er nok et eksempel på en villedet fashion-diva i moteindustriens toppsjikt som kaster dritt rundt seg på sosiale medier. Dette påvirker et selskap som er verdt flere milliarder dollar og har mange tusen ansatte», skriver moteekspert Susie Bubble på Instagram.

Brenner klær

Etterspørselen etter fransk og italiensk luksus opplever en høy vekst i Kina. I første halvår økte Kering, som blant annet eier Gucci, omsetningen med 30 prosent. Det kinesiske markedet står for 32 prosent av salget av luksusprodukter i verden, ifølge Boston Consulting Group.

Dette vil øke til 40 prosent i 2024. Det er unge, kjøpesterke kinesiske kvinner som står bak veksten – både i Kina, og når der er på reise i andre deler av verden.

Yoox Net-a-Porter (ynap.com), som er verdens største nettbutikk for luksusprodukter, har fjernet alt av D&G-produkter fra nettstedet. Det samme har Alibaba, JD.com, Secoo og Lane Crawford i Hongkong gjort. Utstillingsvinduer er erstattet med plakater med «Not Me»-plakater.

På sosiale medier har D&G-kunder protestert og boikotter merket. Filmprodusent og forfatter Xiang Kai brente D&G-produkter for over 160.000 kroner i en video.

«Formålet med å brenne klærne mine er å vekke kinesere og den kinesiske nasjonen. Noen sier jeg har kastet bort masse penger. Det er verdt det for å nasjonens verdighet», sier Xiang Kai til New York Times.

Boikottaksjonen har også fått støtte i Europa og USA fra modeller og motebloggere som har tette forbindelser til Kina.

Se bildene av alle Oslo-bygårdene Ivar Tollefsen eier - på ett minutt
Ivar Tollefsen er Oslos største private boligeier.
01:00
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.