Dramaet fortsetter for China Evergrande – bare uker etter at selskapets ledelse mente de hadde klart å redusere gjelden nok i løpet av andre kvartal til at de klarte å holde kreditorer på armlengdes avstand. Siden 1. juli er aksjekursen mer enn halvert.

– Ikke normalt

Eiendomsselskapet Evergrande startet en voldsom ekspansjon til over 200 kinesiske byer i kjølvannet av finanskrisen for 13 år siden. Godt støttet av lån fra risikovillige banker og kontaktnett, startet grunnlegger Xu Jiayin nye eiendomsprosjekter over hele Kina.

Ved utgangen av fjoråret beløp gjelden seg til 2000 milliarder yuan (2700 milliarder kroner). Ved hjelp av finansakrobatikk kom det frem mindre beløp i balansen – noe også regulatoriske myndigheter etter hvert fant frem til.

I juni påsto selskapet at de hadde redusert gjelden nok til å innfri myndighetenes krav. Det viste seg at de hadde flyttet rundt på forpliktelsene ved å utstede gjeldsbrev, såkalte IOU («I owe you»), til kreditorer på 280 milliarder kroner. Dette fremkom ikke i regnskapet.

– På papiret gir det ingen mening for et selskap som dette å ha så mye gjeld. Det er ikke normalt, sier porteføljeforvalter Jennifer James hos Janus Henderson Investors, til New York Times, som mener gjelden fortsatt er på 300 milliarder dollar (2650 milliarder kroner).

Aksjekursen har fortsatt å falle – senest med 7,2 prosent på torsdag, etter at selskapet kom med nok et resultatvarsel – i forkant av resultatfremleggelsen i neste uke. På 12 måneder har eiendomsselskapets børsverdi falt med over 77 prosent, til 66 milliarder kroner.

Denne elbilen danker ut Tesla i Kina: – Den er som en leke
En lite kjent bilprodusent sørvest i Kina har dominert verdens største elbilmarked siden juli i fjor. De selger flere elbiler hver måned enn de store aktørene, selv Tesla, med en enkelt utstyrt elbil som starter på kun 4500 dollar. Emma O'Brian har detaljene fra Liuzhou.
02:42
Publisert:

Selskapet er under enormt press. Myndighetene frykter at gjeldsproblemene i selskapet skal spre seg til den kinesiske økonomien og utløse en systemkrise. Deler av obligasjonsgjelden omsettes til 40 prosent av pålydende.

Kollaps for elbil-satsing

Ifølge avisen Singtao Daily er selskapet i forhandlinger om å selge hovedkontoret i Hongkong – med et tap på 12 milliarder kroner. Bloomberg karakteriserer det som et «brannsalg», hvor de forsøker å kvitte seg med hva de kan av verdier.

Grunnlegger Xu Jiayin bestemte seg for at Evergrande skulle satse på elektriske biler for to år siden. Under bilmessen 2021 Shanghai Auto Show hadde New Energy Vehicle en av de største standene – like ved siden av tyske BMW.

I april var China Evergrande New Energy Vehicle verdt 775 milliarder kroner – mer enn verdien på Ford og Nissan. I motsetning til disse bilprodusentene, har det kinesiske selskapet ikke produsert eller solgt en eneste bil.

– Vi skal bli verdens største elbilprodusent innen 2022, sa grunnlegger Xu Jiayin.

Aksjekursen ble tidoblet på ett år fra i fjor vår.

– Gått tom for penger

Aksjekursen har falt med over 92 prosent siden april – senest 22 prosent på torsdag, etter at selskapet tapte over seks milliarder kroner i siste kvartal. Ved Hongkong-børsen verdsettes Evergrandes «elbilsatsing» til vel 50 milliarder kroner.

Dette har vært den verste utviklingen av noe børsnotert selskap i verden i år, ifølge Bloomberg World Index.

Eiendomsselskapet Evergrande eier 65 prosent av aksjene. I vår var aksjene i den luftige elbilsatsingen verdt over 500 milliarder kroner – flere ganger mer enn morselskapet.

– Det er åpenbart at Evergrande New Energy har gått tom for penger. Nå som morselskapet har likviditetsproblemer, er det umulig for selskapet å nå de tidligere bilproduksjonsmålene, sier analysesjef Castor Pang ved Core Pacific-Yamaichi International til Bloomberg.

Planen var å starte testproduksjon av elbilmodeller i september. Disse planene er blitt forskjøvet til slutten av 2021.

– Det er et merkelig selskap. De har pøst penger inn i noe som ikke har gitt noe tilbake, og de går inn i en bransje de skjønner lite av, sa direktør Bill Russi hos analyseselskapet Automobility til Bloomberg i april.

Ifølge Reuters skal mobiltelefonprodusenten Xiaomi ha vist interesse for å investere i selskapet. Da handelen startet ved Hongkong-børsen fredag morgen, steg aksjekursen på Evergrande New Energy med 13 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.