Eiendomsselskapet China Evergrande har siden etableringen for 25 år siden stått bak en lånefinansiert ekspansjon som mangler sidestykke i Kina. Grunnlegger Xu Jiayin har hatt svært gode kontakter og lånefinansiering både i Kina og i finansbyen Hongkong. Nå står selskapet i en ny krise.

Truer ryktespredere

Det syder av rykter rundt Evergrande, som er verdens mest forgjeldede eiendomsselskap. Selskapet gikk på mandag ut med en advarsel om sivile søksmål rettet mot ryktesprederne og medier som har videreformidlet kritiske spørsmål rundt selskapet.

«Driften fortsetter som normalt», skriver selskapet på hjemmesiden og nekter å gi ytterligere kommentarer.

Ifølge regnskapene var Evergrandes gjeld på 716,5 milliarder yuan (925 milliarder kroner) ved årsskiftet i morselskapet. Selskapet er under press fra kinesiske myndigheter om å redusere gjelden med 20 prosent før 30. juni. De ønsker å unngå nye eiendomsbobler.

Styreformann Xu Jiayin sa på generalforsamlingen sist torsdag at selskapet er i rute og at gjelden vil havne på under 600 milliarder yuan.

Denne elbilen danker ut Tesla i Kina
En lite kjent bilprodusent sørvest i Kina har dominert verdens største elbilmarked siden juli i fjor. De selger flere elbiler hver måned enn de store aktørene, selv Tesla, med en en enkelt utstyrt elbil som starter på kun 4500 dollar. Emma O'Brian har detaljene fra Liuzhou.
02:42
Publisert:

Renten på obligasjonsgjeld med forfall i mars er på 19,8 prosent. Det er ikke første gang selskapet har vært inne i en krise. Kreditorer og investorer med is i magen har tjent svært gode penger på selskapet, som aldri har havnet i mislighold siden etableringen i 1996.

Aksjekursen har falt med 60 prosent siden årstoppen i fjor sommer og er 17 prosent lavere siden nyttår. Den nådde den laveste kursen siden 2017 i forrige uke.

Kontrollerer bank

Næringslivsavisen Caixin, som driver kritisk journalistikk til Kina å være, skrev nylig at kinesiske myndigheter har begynt å etterforske forbindelsene mellom Evergrande og Shengjing Bank. Evergrande er største aksjonær i banken.

Det kinesiske Finanstilsynet advarte i forrige uke om at enkelte små- og mellomstore selskaper har utnyttet utlånsbegrensninger til eiendomssektoren.

Shengjing skal ha en eksponering mot Evergrande på mellom 130 og 150 milliarder yuan i form av lån og obligasjoner. Dette er en liten bank med hovedkontor i Liaoning-provinsen og børsnotert i Hongkong. Den har en kjernekapital på 79 milliarder yuan.

Rike pokerkompiser

Bloomberg har dokumentert hvordan Evergrandes grunnlegger og styreformann tilhører «Big Two Club» i Hongkong, hvor noen av finansbyens rikeste er medlemmer. Hver gang Evergrande har hatt problemer med short-selgere har vennene trådt til.

«Spiller Evergrande poker med Hongkongs fremtid», spør Bloomberg i en kommentarartikkel.

Evergrande har i flere perioder vært det selskapet som har vært mest shortet av investorer i King og Hongkong.

Luftig elbilsatsing

Som ethvert kinesisk selskap med en viss respekt for seg selv, har Evergrande kjøpt fotballklubber og andre troféinvesteringer – i Kina og internasjonalt. I 2019 bestemte grunnlegger Xu Jiayin seg for at han skulle satse på elektriske biler.

Dette kom etter at Evergrande allerede hadde sikret seg rettighetene til svenske Saab for 920 millioner dollar i 2019, syv år etter konkursen.

– Vi skal bli verdens største elbilprodusent innen 2022, sa Xu Jiayin for to år siden.

Under bilmessen 2021 Shanghai Auto Show hadde New Energy Vehicle en av de største standene – like ved siden av tyske BMW. De har ikke solgt en eneste bil. Planen er å teste de første modellene i sommer og levere de første bilene i 2022.

China Evergrande New Energy Vehicle er allerede skilt ut et børsnotert i Hongkong. Aksjekursen har gått rett til værs. Børsverdien er på 335 milliarder Hongkong dollar (356 milliarder kroner). Til sammenligning er japanske Nissan verdt 2360 milliarder yen (178 milliarder kroner).

– Det er et merkelig selskap. De har pøst penger inn i noe som ikke har gitt noe tilbake og de går inn i en bransje de skjønner lite av, sa direktør Bill Russi hos analyseselskapet Automobility til Bloomberg i april.

I januar hentet selskapet inn nesten 30 milliarder kroner i frisk kapital. Eiendomsselskapet solgte aksjer for 12 milliarder kroner i New Energy i vår. Ytterligere salg av aksjer er ventet, ifølge blant annet South China Morning Post.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.