Nedturen på Wall Street spredte seg til Asia i morgentimene på onsdag. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen falt med over én prosent da handelen startet. Det var verre utvikling ved børsene i Sydney og Seoul, hvor nøkkelindeksene falt med over 1,5 prosent.

Ubehagelig liten oppgang

Investorer ved børsene venter i spenning på aktivitetsindekser fra verdens største økonomier senere denne uken. Deretter kommer statistikker og resultater for inneværende kvartal. Kina er først ute med bnp-rapport for andre kvartal allerede den 15. juli.

Innbyggerne i storbyene Beijing og Shanghai har vært underlagt strenge restriksjoner i store deler av kvartalet, men fabrikker og industrien fikk gjenåpne i begynnelsen av mai. Det har gått tregt, ifølge kvartalsrapporten fra «China Beige Book».

«Selv om de fleste omfattende restriksjonene ble nedjustert i mai, viser ikke dataene fra juni den oppgangen som var ventet», heter det i rapporten som er basert på over 4300 intervjuer med representanter fra selskaper i Kina.

«China Beige Book» henter inn og analyserer økonomiske statistikker og underlagsmateriale ved bruk av de samme metodene som de 12 Fed-distriktene i USA gjør en gang i kvartalet i sin situasjonsrapport. Dette gjør det mulig å sammenligne verdens to største økonomier.

Ordreinngangen fra kinesiske kunder og fra eksportmarkedene falt for det meste i andre kvartal sammenlignet med årets tre første måneder.

«Svake innenlandske ordrer og voksende varelagre tyder på at den antatte forbedringen i andre halvår vil være ubehagelig beskjeden», skriver forfatterne.

Økonomisk nedbremsing

Lagerbeholdningene for internasjonale selskaper har økt kraftig på kort tid. Ifølge analyser foretatt av den japanske næringslivsavisen Nikkei har ikke lagrene vært større siden sammenlignbare statistikker først ble utarbeidet for over ti år siden.

Verdien på lagrene for de vel 2300 største børsnoterte produsentselskapene var på 1870 milliarder dollar ved utgangen av første kvartal. Dette var en økning på 97 milliarder dollar på tre måneder, ifølge Quick FactSet.

Årsaken til økningene er sammensatte. Det har vært problemer med å sende varer på grunn av flaskehalsene i forsyningskjedene. Andre selskaper har med vilje økt lagrene i tilfelle det blir nye smitteutbrudd og nedstengninger fra koronapandemien.

Andre har økt lagrene i påvente av økt etterspørsel i forbindelse med gjenåpning av land etter pandemien.

«Problemet nå er at det høye lagernivået, kombinert med svakere forbruk, kan føre til at produsentene bremser produksjonen og forverrer en økonomisk nedbremsing som allerede er i gang», skriver den japanske næringslivsavisen.

Forverret ved havnene

Hos Samsung Electronics økte verdien av produkter på lager med 13 prosent i løpet av kvartalet til tross for at omsetningen lå flatt. Hos den taiwanske pc-produsenten Acer økte lagrene med 18 prosent og omsetningen falt med ni prosent.

Bilprodusenten Ford opplevde en salgssvikt på åtte prosent samtidig som lagerbeholdningen økte med 21 prosent. Fords konsernsjef sier at dette påvirker kontantstrømmen. Bilprodusenten har problemer med å ferdigstille biler på grunn av mangel på deler og komponenter.

Kilder i logistikksektoren sier til CNBC at ordrer til kinesiske selskaper har falt med mellom 20 og 30 prosent. Det er fortsatt kaos ved viktige kinesiske containerhavner, blant annet ved Shanghai.

– Situasjonen er forverret ved Ningbo. Det er nesten en halv million containere som venter på å bli skipet ut, noe som indikerer at det bare blir verre de neste ukene, sier Alex Charvalias hos MarineTraffic til CNBC.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.