Da verdens største containerskip blokkerte Suez-kanalen for nesten tre måneder siden førte dette til store forstyrrelser for verdenshandelen. Virkningene merkes fortsatt. Utemøbler, sykler, treningsutstyr og datautstyr som skulle være i utsalg i Europa nå er ikke å finne.

Risiko for forsyningskjedene

Kina klarte å slå ned på koronapandemien allerede i fjor vinter med svært strenge og inngripende tiltak. Totalt er det bekreftet vel 91.000 smittetilfeller i landet. India, som har en sammenlignbar befolkning, vil passere 30 millioner smittetilfeller denne uken.

Etter å ha hatt en håndfull nye smittetilfeller i over ett år, dukket deltavarianten opp i Sør-Kina i slutten av mai. I storbyen Guangzhou, med over 15 millioner innbyggere, er det registrert over 200 tilfeller. Det er innført karantene og nedstengninger i bydeler i regionen.

– Kampen mot pandemien er inne i en kritisk fase. Vi har ikke råd til å være selvtilfredse og bli uoppmerksomme, sier Chen Bin i provinsens helsekommisjon til South China Morning Post.

Det er igangsatt massetesting i Guangdong-provinsen. Fabrikker hvor det er registrert smitte hos ansatte har vært midlertidig stengt. Guangdong står for rundt en fjerdedel av Kinas samlede eksport.

Femdoblede kostnader: Dette er containerkrisen
– Verden etterspør kinesiske produkter i enormt omfang. Koronapandemien sender shippingkostnadene til værs.
00:56
Publisert:

«Vi regner med at forstyrrelsene blir kortvarige, men de betyr ytterligere risiko for de globale forsyningskjedene», skriver Oxford Economics i en rapport.

Lang ventetid

To av verdens fem største containerhavner ligger i Guangdong-provinsen i Sør-Kina. Ved containerterminalen Yantian i Shenzhen har ventetiden for containerskip å legge til økt fra 12 timer til 16 dager. Over 80 prosent av verdenshandelen fraktes på skip.

– Forstyrrelsene i Shenzhen og Guangzhou er helt enorme. De vil ha en ekstraordinær innvirkning på de globale forsyningskjedene, sier direktør Brian Glick hos logistikkselskapet Chain.io til CNBC.

Det er store forsinkelser ved kinesiske havner. Det skal bli verre.

– Forvent at alt asiatiske av produkter er utsolgt og det blir mangel på varer, sier utviklingsdirektør JP Wiggins hos 3GTMS, som har spesialisert seg på programvareløsninger til shippingsindustrien.

Aldri har det kostet mer å frakte en container fra Asia til havner i Europa og Nord-Amerika enn nå. I perioder har det vært nesten umulig for eksportører å finne containere. På toppen av dette kommer koronarestriksjoner og blokkeringen av Suez-kanalen i vår.

– En av de største havnene i Kina har i realiteten stengt ned i nesten tre uker. Det har vært aktivitet ved enkelte kaier, men ikke i nærheten av hva som er tilstrekkelig, sier kommunikasjonsdirektør Nils Haupt hos det tyske containerskipsrederiet Hapag-Lloyd til BBC.

– Gudene vet hva som vil skje

Det ventes ingen snarlig løsning på problemene. Så snart det løsner i Kina vil problemene forflytte seg til havner i Europa og Nord-Amerika. Den travleste perioden er tradisjonelt i andre halvår.

– Et av problemene nå, noe som forverrer situasjonen, er at alle vet det er lang ventetid og begynner allerede å bestille til jul. Gudene vet hva som vil skje i august eller september. Det kan bli et galehus. Det er vanskelig å si, sier James Baker hos Lloyds List til BBC.

Det vil koste over 17.000 dollar å sende en container fra Tianjin til den amerikanske østkysten i andre halvdel av juni. Fra Shanghai til Rotterdam er prisen seks ganger høyere enn gjennomsnittet for de siste fem årene, ifølge Bloomberg.

– Dette er helt ute av kontroll. Fraktkostnadene er over 60 prosent av verdien på produktene. I tillegg kommer 25 prosent toll så det er nesten ingen profitt, sa Zhou Ming, som leder et handelsselskap i Tianjin, til kinesiske medier i forrige uke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.