Antall døde fra koronaviruset har passert 1000 mennesker i løpet av natten. Bare det siste døgnet har over 100 mistet livet, noe som er en ny rekord. Med unntak av to er alle i Kina, og de fleste i Wuhan-provinsen og millionbyen Wuhan.

Over 80 kinesiske storbyer er delvis isolerte eller underlagt karantene. Det er omfattende reiserestriksjoner for befolkningen med sperringer som skal forhindre mennesker fra å forflytte seg til andre byer og smitte andre.

– Dette er som Europa i middelalderen hvor hver by ble sjekket og dobbeltsjekket, sier leder for den europeiske handelsforeningen i Kina, European Chamber of Commerce in China, Jörg Wuttke, til New York Times.

– Knust håp

Produksjonen av alt fra biler til smarttelefoner er rammet på grunn av at mange kinesiske fabrikker fortsatt holder stengt. Selv de som forsøker å holde åpne er ikke i stand til å kjøre for full maskin på grunn av store forstyrrelser i forsyningskjedene.

«Håpet om at Kina vil være tilbake på jobb denne uken virker knust. Fabrikkportene forblir stengt, og myndighetene kjemper for å stanse spredningen. Dette vil dempe Kinas vekst, men det tyder også på at virusets internasjonale økonomiske implikasjoner kan være langt mer omfattende enn mange er klar over», skriver professor James Crabtree ved Lee Kuan Yew School of Public Policy ved National University of Singapore i et innlegg i den japanske næringslivsavisen Nikkei.

Finansinstitusjonen Morgan Stanley tror virusutbruddet vil føre til en forlenget forstyrrelse, hvor utbruddet når en topp i april. Det kan føre til 0,5 prosentpoeng lavere vekst for verdensøkonomien i første halvår.

Spredning til Nord-Amerika

Bilprodusenten Nissan sa på mandag de vil stanse produksjonen ved fabrikken i Kyushu i Japan i fire dager senere denne uken. Årsaken er mangel på leveranser fra underleverandører i Kina.

– Hvis koronaviruskrisen fortsetter å påvirke produksjonskapasiteten i Kina vil dette påvirke produksjonen ved bilfabrikker i USA og Mexico, sier direktør Razat Gaurav ved logistikkselskapet Llamasoft i USA til New York Times.

Fabrikker og selskaper er pålagt å ta temperaturen på ansatte og innrapportere dette. Ansatte som har en svak feber på 37,5 grader, som blir sett på som normaltemperatur, blir sendt på sykehus.

Japanske myndigheter virustester 3600 personer om bord cruiseskipet – fem av seks nye koronatilfeller er arbeidstagere på skipet
3600 mennesker har sittet en drøy uke i karantene på et cruiseskip i Japan.
00:35
Publisert:

I storbyene Shanghai, Shenzhen og Nanjing får ikke fabrikker gjenåpne før de har bekreftet hvor ansatte har reist de siste to ukene og det må fremlegges helseattester.

Ifølge bymyndighetene i Shanghai har kun 70 prosent av fabrikkene startet prosessen med å gjenåpne. Langt færre har fått tillatelse til å starte produksjonen.

– En sort svane

For bare en måned siden var utsiktene lyse for Kina og verdensøkonomien. Etter en to år lang handelskrig mellom USA og Kina var verdens to største økonomiske supermakter blitt enige om en form for våpenhvile. Dette skulle igjen få fart på verdensøkonomien.

«Utbruddet av koronaviruset er en virkelig sort svane for olje- og energimarkedet», skriver Ned Davis Research i en ny rapport.

En «sort svane» er et metaforisk begrep som brukes om en uforutsett, ekstremt sjelden og ekstremt negativ hendelse innenfor finansverdenen. Begrepet ble først popularisert av finansprofessoren og den tidligere aksjetraderen Nassim Nicholas Taleb i boken «The Black Swan» fra 2007.

Taleb er blant annet kjent for å advare mot finanskrisen i årene før den slo inn i 2008.

Ifølge analytiker Warren Pies har oljeetterspørselen fra Kina blitt redusert med mellom to og tre millioner fat dagen.

«Dette betyr at oljemarkedet ser ned i en tønne hvor det ikke er etterspørselsvekst for kalenderåret og en direkte fall i etterspørselen er på bordet», skriver Pies, ifølge CNBC.

Oljeprisen har stupt siden nyttår. Nordsjøolje (brent spot) ble omsatt til nesten 60 dollar fatet for fem uker siden. Prisen ligger på under 54 dollar tirsdag morgen i Asia – en nedgang på over 20 prosent siden 3. januar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.