Kina tar ingen sjanser når det påvises koronasmitte. I forrige uke ble over 11 millioner innbyggere i storbyen Wuhan testet for koronasmitte etter det var registrert under 60 nye tilfeller. Nulltoleransestrategien videreføres i Kina.

Frykt for kaos

En av verdens viktigste containerhavner stenges delvis etter at en ansatt har fått påvist koronaviruset. Den 34 år gamle arbeideren ved Ningbo Zhoushan-havnen var fullvaksinert med en kinesisk vaksine, men ble rutinemessig testet tidlig denne uken. Nå foreligger resultatet.

Det er frykt for kaos ved Ningbo-Zhoushan Port, noe som i løpet av kort tid kan føre til betydelige forstyrrelser for internasjonal shipping. Over 40 containerskip ventet på å legge til ved havnen på torsdag.

– De vil forsøke å flytte så mye som er mulig over til andre terminaler, men det ventes å bli forsinkelser. Den gjennomsnittlige ventetiden ventes å øke til hva vi så da Yantian-havnen ble stengt – syv til ni dager, sier direktør Akhil Nair ved Seko Logistics til South China Morning Post.

Det har aldri vært dyrere å sende en container med produkter fra Kina til USA og Europa enn det har vært de siste månedene. Det er høy aktivitet ved havner over hele verden.

– Alles øyne er rettet mot Kina for øyeblikket. Havnene er så store. Det som starter i Kina kan påvirke de globale forsyningskjedene, sier Nair.

Det er lange ventetider ved havnene på den amerikanske vestkysten.

– Det virket som at ting begynte å roe seg. Nå er det deltaforsinkelser. Det kommer til å spre seg, sier direktør Emmanouil Xidias hos Ifchor North America til Bloomberg.

Store forsinkelser

Ningbo Zhoushan er Kina nest største containerhavn – kun slått av storhavnen i Shanghai. Meidong-terminalen, som er stengt, sto for rundt 25 prosent av all frakt fra Ningbo Zhoushan. I årets syv første måneder ble nesten 18 millioner containerenheter håndtert ved havnen.

Yantian-havnen ved Shenzhen var stengt i tre uker på forsommeren på grunn av smitteutbrudd i Sør-Kina. Dette førte til forsinkelser på eksport av produkter fra Kina til hele verden. Problemene er fortsatt ikke løst.

Ningbo Zhoushan er en viktig havn for rederiene Cosco, CMA CGM og Evergreen med direkte forbindelser til USA, Sørøst-Asia, Midtøsten og Europa. Det er for det meste elektronikk og tekstiler som fraktes fra havnen, som ligger sør for Shanghai – midt i det kinesiske industribeltet.

Det er allerede store forsinkelser på verdenshavene. Mye av dette skyldes problemer ved kinesiske havner og containermangel. Et containerskip mellom Shanghai og Hamburg hadde i en median forsinkelse på 8,4 dager i juni, ifølge fraktanalyseselskapet Project44.

– Dette kan føre til alvorlige konsekvenser for Black Friday og andre shoppingdager. De neste 24 timene vil fortelle oss om dette er et stort utbrudd eller ikke. Hva vi alltid kan regne med i 2021 er at det er store forsinkelser. Situasjonen kan endre seg over natten, sier direktør Josh Brazil hos Project44 til Bloomberg.

Kan merkes over hele verden

Gardaworld, som tilbyr konsulent- og sikkerhetstjenester, skriver i en melding til kunder at det «kan ventes forstyrrelser og forsinkelser i de globale forsyningskjedene».

– Det er for tidlig å si hva dette vil bety for de globale forsyningskjedene, men for hver dag havnen holdes stengt vil konsekvensene snart merkes over hele verden, sier direktør Otto Schnack ved Kuehne + Nagel til The Load Star.

Ifølge statskontrollert kinesisk tv er alle flyvninger via flyplassen i Ningbo innstilt inntil videre. Over 2000 ansatte ved havnen er plassert i karantene og har ikke lov til å forlate havneområdet.

Det har ikke vært høyere smitte i Kina på 18 måneder enn den siste uken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.