Kina var først ute med å stenge ned fabrikker og hele byer i slutten av januar i år da koronaviruset spredte seg. Grensene til omverdenen ble stengt og kinesere måtte seg langt etter shoppingturer til Paris og langweekender til Bali og Singapore.

Nå er den økonomiske aktiviteten tilbake til der den var før pandemien. Kinesere under 40 år leder luksusboom som verden aldri tidligere har opplevd.

Kinesiske merkevarer blir sterkere av pandemien
Koronapandemien styrker lokale kinesiske merkevarer.
00:60
Publisert:

Forfatterne av en ny rapport karakteriserer det kinesiske luksusmarkedet som «ustoppelig» i 2020.

Dobling

Konsulentselskapet Bain & Company og netthandelsselskapet Tmall har samarbeidet om undersøkelsen. Den viser at Kinas andel av det globale luksusmarkedet er nesten doblet i løpet av 2020. Etterspørselen etter luksusprodukter har falt med 23 prosent i verden i år.

I Kina har det vært en vekst på 48 prosent. Dette gjør at Kinas andel av luksusmarkedet har økt fra 11 prosent i 2019 til 20 prosent i 2020.

Internasjonale luksusmerker har tradisjonelt solgt produktene i eksklusive butikker ved kjøpesentre. Denne strategien er endret i 2020. Nå foregår mye på internett. Netthandelssalget av luksusprodukter i Kina har økt med 150 prosent i år, ifølge rapporten.

«Kinas millennials som er født mellom 1980 og 1995, og GenZ-forbrukere (født etter 1995) sørger for vekst i luksussektoren og har en sterk innflytelse over merkenes digitalisering», skriver forfatterne.

Dette er en kjøpesterk gruppe, som ifølge rapporten foretar det første luksuskjøpet når de er 20 år gamle.

«Globale luksusmerkevareselskaper har omfavnet nye digitale løsninger som livestrømming til produktpresentasjoner og informasjon», sier markedsføringsdirektør Chris Tung hos Tmall i forbindelse med presentasjonen av rapporten.

Nesten 40 prosent av kinesiske forbrukere planlegger å handle mer luksus online de neste årene.

«Vi mener at endringene i handelsvanene er varige», skriver Bain & Co. og Tmall i rapporten.

– Ingen spesielle bekymringer

Ifølge rapporten vil det kinesiske markedet for luksusprodukter havne på rundt 346 milliarder yuan i 2020. Tidligere har en betydelig del av kinesernes luksusforbruk endt opp i utlandet under ferieturer til blant annet Europa. Dette gjør at kinesernes totale luksusforbruk har falt.

«Et fall i den internasjonale reisevirksomheten fører til et kraftig løft i det innenlandske forbruket», ifølge rapporten.

Dette ble bekreftet av Franske LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, som er verdens største luksusmerkevareselskap, under den siste kvartalspresentasjonen. Selskapets etterspørselsvekst kom fra Kina. Aksjekursen passerte en ny rekord tidligere denne uken og børsverdien har steget med 75 prosent siden mars – til over 250 milliarder euro.

– Vi har ingen spesielle bekymringer når det gjelder etterspørselen. For tiden er det imidlertid begrensninger for kunder å handle utenfor Kina. Det veier ned på veksten de neste kvartalene, sa LVMHs finansdirektør Jean-Jacques Guiony.

Verdens største luksusmarked

Det kinesiske markedet er i endring. Foruten stengte grenser på grunn av koronapandemien, ønsker myndighetene at en større del av luksusforbruket skal skje i Kina. Toll og avgifter på luksusprodukter har falt i Kina, noe som at prisforskjellen mot andre land ikke er like stor.

Ferieøyen Hainan, som er Kinas svar på Hawaii, har åpnet store kjøpesentre med taxfreehandel. I årets ti første måneder har omsetningen fra disse kjøpesentrene doblet sammenlignet med i 2019 til 21 milliarder yuan.

Massevaksineringen mot koronaviruset, som har startet i USA og deler av Europa, vil ikke være nok til å friste kineserne til å reise i 2021.

«Det er lite sannsynlig at situasjonen normaliserer seg før i 2022 eller til og med 2023. Kinesiske forbrukere vil være forsiktige med internasjonale reiser selv etter at grensene åpnes», skriver forfatterne av rapporten.

Det ventes at veksten i luksusforbruket vil fortsette de neste fem årene – prognosen ligger på en 30 prosent vekst i 2021.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.