For fem år siden lanserte Kinas president Xi Jinping planene om å bygge en moderne silkevei med utgangspunkt i Kina til Sørøst-Asia, Sentral-Asia, Midtøsten og videre til Asia. I løpet av kort tid ble Laos, Thailand, Malaysia, Pakistan og Sri Lanka med i samarbeidet.

«The Silk Road Economic Belt and the 21st-century Maritime Silk Road» («Ett belte – en vei») regnes for å være det største utenrikspolitiske prosjektet verden har sett. Jinping fikk nedfelt Silkevei-initiativet i kommunistpartiets grunnlov i fjor. En rekke prosjekter er underveis.

2200 milliarder i gjeld

I Malaysia er det iverksatt utbygging av en ny jernbane fra en havn like nord for hovedstaden Kuala Lumpur, tvers over fastlandet til en annen havneby. Deretter fortsetter den til den thailandske grensen. Der er planen å bygge videre gjennom Thailand til Laos hvor det knyttes videre til Kina.

Nå vil Malaysias nye statsminister stanse kinesiske prosjekter med samlede investeringer på nesten 250 milliarder. To prosjekter verd 140 milliarder kroner ble kansellert tirsdag.

– Vi har kansellert jernbaneprosjektet og gassrørledningen inntil vi har råd til det. Kanskje kan vi redusere investeringene ved å gjøre dette annerledes, sa Mahathir Mohamad under avslutningen av Kina-besøket på tirsdag.

Malaysia har en statsgjeld på over 2200 milliarder kroner. Statskontrollerte kinesiske banker har stilt villig opp med finansiering til de malaysiske prosjektene.

– Vi ønsker ikke å havne i en situasjon hvor det blir en ny form for kolonisering hvor fattige land ikke er i stand til å konkurrere med rike land, sa statsministeren på en pressekonferanse hvor Kinas statsminister også var til stede.

Malaysia var britisk koloni frem til 1957.

Tålmodig kapital

Mahathir Mohamads forgjenger, Najib Razak, knyttet svært tette bånd til Kina. Han er tiltalt for korrupsjon, maktmisbruk i embetet og hvitvasking av penger. Det ble beslaglagt flere hundre millioner kroner i kontanter hjemme hos ham og familien etter at han overraskende tapte valget i mai.

– Vi ønsker ikke en situasjon som i Sri Lanka hvor de ikke kunne opprettholde forpliktelsene og kineserne endte opp med å overta prosjektene, sa finansminister Lim Guan Eng på en pressekonferanse nylig.

Sri Lanka måtte overføre en 99 år gammel leasingavtale for en dypvannshavn til et statskontrollert kinesisk konglomerat ved nyttår. Med på avtalen fulgte et landområde på over 60 kvadratkilometer.

De kinesiske planene har vært å knytte Kina sammen med Sørøst-Asia, Sentral-Asia, Midtøsten – og videre via Tyrkia, Hellas og Montenegro til Europa.

– Kina har «tålmodig kapital» som gjør det mulig å spille et langvarig spill. De venter bare på at lokale partnere skal ta seg vann over hodet og deretter overføre kontrollen til Kina, sier analytiker Khor Yu Leng, som har forsket på kinesiske investeringer i Sørøst-Asia, til New York Times.

Solgt til Kina?

Kina har sagt silkeveiprosjektet skal gi mer frakt av gods via jernbane. En ny jernbanerute mellom Europa og Yiwu ved Shanghai er åpnet. I årets første fire måneder ble det fraktet produkter verd 2,27 milliarder yuan, ifølge China Railway Express.

Det tilsvarer en tredjedel av det som i gjennomsnitt fraktes på et stort containerskip og tilsvarer hva Kinas tre største havner eksporterer i gjennomsnitt i løpet av tre timer.

«Land som deltar i «Ett belte – en vei»-prosjektene kan bli økonomisk avhengig av kinesisk kapital, noe Kina kan utnytte for å oppnå sine mål», skriver det amerikanske forsvarsdepartementet i en ny rapport, hvor de viser til tilsvarende avtaler som er inngått i Hellas og Australia.

Mange kritikere mener at hele silkeveiprosjektet er som «hvite elefanter» – dyre, ulønnsomme prosjekter – ikke minst i den malaysiske byen Kuantan.

– Vi ønsker utenlandske investeringer og utvikling velkommen, men vi stiller spørsmål ved prisen vi må betale. Hvem tjener på alt dette? Er det Malaysia eller Kina? Jeg er bekymret for at vi har solgt suvereniteten vår, sier politiker Fuziah Salleh fra Kuantan til Economic Times.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik høres en bitcoinfabrikk ut
Konstant støy fra viftene på bitcoinfabrikken i Hønefoss har fått naboene til å reagere. Selskapet som eier fabrikken har tatt bråket på alvor, de har nå investert syv millioner kroner for å fikse problemet.
00:51
Publisert: