Den kinesiske entreprenøren Li Shufu beskrives som en edderkopp i Kina og internasjonalt. Han har bygd opp en av verdens største bilprodusenter, inngått allianser med konkurrenter og foretatt rene oppkjøp – blant annet av svenske Volvo, britiske Lotus og samarbeid med malaysiske Proton.

For ett år siden kjøpte han uten forvarsel 9,7 prosent av aksjene i den tyske bilprodusenten Daimler, som blant annet står bak Mercedes, for ni milliarder euro.

De inngikk tidligere i mars en avtale om å etablere en transportdelingstjeneste i Kina med luksusbiler.

Nå går det mot samarbeid på elektriske biler mellom de to selskapene.

Årlig milliardtap

Det er over 20 år siden daværende Daimler-Benz lanserte bybilen Smart. Ti år senere kom en delvis elektrisk utgave. Modellen er blitt et pengesluk for Daimler, som blant annet har kjøpt batterier fra Tesla. Et samarbeid med Renault har ikke ført til vekst i Europa.

Ifølge Evercore ISI taper Daimler mellom 500 og 700 millioner euro årlig på bilmerket. I løpet av neste år er målet at Smart skal bli en ren elektrisk bil. Det årlige salget ligger på rundt 130.000 enheter i året – en brøkdel av Mercedes-Benz-salget på over 2,2 millioner.

Kinesiske Geely er i forhandlinger om å kjøpe 50 prosent av Smart fra Daimler, sier tre kilder til Financial Times. Salget skal være i boks før den årlige bilutstillingen i Shanghai finner sted i april.

– Vi har stor tro på elektriske biler og utvikler vår egen teknologi med store investeringer på forskning og utvikling, sa direktør An Conghui under resultatpresentasjonen.

Selskapet klarte å øke omsetningen i fjor til tross for at personbilsalget i Kina falt for første gang siden personbilmarkedet ble åpnet på begynnelsen av 1990-tallet.

BMW-produksjon i Kina

Tidligere denne uken sikret Geely seg kontroll over Kandi Technologies, som har lansert elektriske biler i Kina og USA. EX3 SUV-modellen er en av de første kinesiske bilene som er godkjent på det amerikanske markedet.

Den tyske konkurrenten BMW bekreftet denne uken at de vil begynne å produsere elektriske biler i Kina fra 2021. Dette vil skje i samarbeid med bilprodusenten Great Wall. I motsetning til mange andre kinesiske bilprodusenter har Great Wall ikke hatt en utenlandsk partner.

Den nye fabrikken skal etter planen eksportere elektriske biler fra Kina. Great Wall har, som Geely, ambisjoner om å bli en global bilprodusent. Selskapet solgte vel en million biler i fjor. BMW solgte 640.000 personbiler i Kina i fjor – en vekst på åtte prosent.

Det kinesiske elbilsalget ble nesten fordoblet i 2018 til over en million enheter. Den amerikanske investoren Warren Buffett kjøpte nesten ti prosent av elbilprodusenten BYD under finanskrisen for ti år siden.

99 prosent av verdens elektriske busser er å finne i Kina. Hver uke ruller rundt 2000 nye elektriske byer ut i kinesiske bygater.

Marked i endring

Konsulentselskapet Bain mener det skjer et vendepunkt på det kinesiske personbilmarkedet i 2020. For første gang vil lokale bilkjøpere se på elektriske biler som like konkurransedyktige og aktuelle som biler med forbrenningsmotor.

– Endringene vil skje raskere i Kina enn globalt. Det er enorme muligheter, sa analytiker Henri Boutot hos Bain til CNBC i fjor.

Ifølge en rapport fra Center for Strategic and International Studies har den kinesiske staten brukt over 390 milliarder yuan (500 milliarder kroner) på støtteordninger til elbilsektoren.

Amerikanske Tesla er i ferd med å bygge den første fabrikken utenfor USA i Shanghai. Kinesiske myndigheter har tillatt at utenlandske bilprodusenter kan eie egne fabrikker i Kina.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.