For tre år siden tok Wang Jing første spadetak i Nicaragua for å bygge en konkurrent til Panama-kanalen.

Prosjektet, med et budsjett på 50 milliarder dollar, skulle finansieres av Hong Kong-selskapet HKND Group med hjelp fra Kina. Fremdriften har gått med sneglefart.

I nicaraguansk presse går Wang bare under navnet «El loco del canal» – «kanaltullingen».

Stans for Nicaragua-kanal

Nå ser du ut til at Nicaragua-kanalen kan føyes til rekken av hans mislykkede prosjekter etter et storpolitisk spill. Panama har, som et av få land, hatt diplomatiske forbindelser med Taiwan. Tidligere i år åpnet Kina direkte forbindelser med Panama – en forutsetning for det var at forbindelsene med Taiwan ble brutt.

Direktør Lars Jensen hos SeaIntelligence Consulting i København tror dette kan bety slutten på Nicaragua-kanalen.

– Var prosjektet gjennomførbart i utgangspunktet?

– En stund var det et sterkt trykk og høy interesse. Det virket som om at det var en realistisk sannsynlighet for at prosjektet ville bli gjennomført, sier Jensen.

Han tviler på at det har vært rene forretningsmessige hensyn som har ligget bak planene om en Nicaragua-kanal – men politiske.

– Med en styrking i forholdet mellom Kina og Panama og et rush om å investere i infrastruktur i Panama, virker det logisk at Nicaragua-kanalen er tatt av menyen, ifølge Jensen.

Det statseide kinesiske selskapet China Harbour Engineering Company startet i høst byggingen av en moderne cruisehavn ved Panama-kanalen med investeringer på 165 millioner dollar.

– Har trusselen om en konkurrerende kanal spilt inn i de diplomatiske forhandlingene mellom Kina og Panama?

– Det vet jeg ikke, men det er tydelig at byggingen av Nicaragua-kanalen kunne ha blitt en betydelig konkurransetrussel til Panama-kanalen og inntektsstrømmen, sier han.

Det meste har gått feil

Wangs formue, som i 2013 skal ha vært på over 15 milliarder dollar, skal ha ligget i et nettverk av rundt 30 privateide selskaper. Nå skal det bare være rundt 350 millioner dollar igjen.

Wang er fortsatt aktiv med prosjekter på fire kontinenter. Det antas at solide kontakter i det kinesiske kommunistapparatet sørger for kapital.

– Du får ikke tilgang til slike beløp i Kina uten å ha gode kontakter med kommunistpartiet, sier tidligere Øst-Asia-direktør for National Security Council, Dennis Wilder, til Businessweek.

Det amerikanske tidsskriftet Businessweek gir Wang Jing karakteristikken «Kinas uheldige magnat» i siste utgave. Listen over investeringer og prosjekter som har slått feil er lang.

Wang var i ferd med å investere ti milliarder dollar i en ny havn på Krim-halvøyen i 2013 da den russiske invasjonen satte en stopper for planene. Prosjektet ligger for tiden i ukrainske rettssaler.

I fjor hadde han sluttforhandlet en avtale om å kjøpe det israelske selskapet Spacecom, som skulle skyte opp kommunikasjonssatellitten Amos 6. Raketten – som var eid av Elon Musks SpaceX – eksploderte, og Wang trakk seg.

«El loco del canal»

Aksjekursen i Beijing Xinwei Technology Group, som Wang har brukt til å finansiere prosjekter, har falt med over 75 prosent siden 2015. Selskapet investerte stort i kinesiske aksjer – og tapte mye under den kraftige nedturen på de kinesiske børsene for to år siden.

Wang dukket opp for fem år siden da han var i slutten av 30-årene. Han påsto han hadde tjent en formue fra gruvevirksomhet i Sørøst-Asia og Mellom-Amerika. Han er ukjent hos gruveselskaper i Sørøst-Asia.

Forretningsmodellen har vært basert på å stille aksjer som sikkerhet for å skaffe til veie finansiering. På internasjonale prosjekter i noen av verdens fattigste og mest korrupte land har han brukt kjøpekontrakter fra kunder som garantier overfor kinesiske banker.

Xinwei har stilt garantier som er mer enn dobbelt så høye som selskapets aktiva, ifølge en børsmelding fra i oktober. Selskapet er suspendert fra Shanghai-børsen.(Vilkår)

DNs reporter til Statoil sjefen: – Har dere fått solstikk?
Statoil-sjef Eldar Sætre forklarer Statoils satsing på solenergi og utsiktene innenfor fornybar energi
01:58
Publisert: