Kina er som vanlig blant de første landene som gjør opp status for siste kvartal og offentliggjør detaljerte økonomiske statistikker tidlig. Handelskrigen med USA, kombinert med låneinnstramninger og et nervøst aksjemarked, har fått skylden for en svakere økonomisk vekst.

Kinesiske familier har økt gjelden, eiendomsprisene har stagnert og for første gang i Kinas moderne historie falt salget av personbiler i fjor. Nå strammes det inn.

«Vil ikke virke denne gangen»

Mandag morgen kom de økonomiske vekststatistikkene for fjoråret. En økonomisk vekst på 6,6 for hele året er den laveste siden 1990. I 2017 fikk Kina en økonomisk vekst på 6,9 prosent. I fjerde kvartal 2018 var den kinesiske veksten på 6,4 prosent.

– Utsiktene er ikke lyse for året, selv om vi forventer økte tiltak for å forhindre en ukontrollerbar nedgang, sier Nordeas sjeføkonom for Asia, Amy Yuan Zhuang, i en kommentar.

Etter årtusenskiftet hadde Kina en tosifret gjennomsnittlig økonomisk vekst og nådde over 14 prosent vekst i 2007.

De fleste børsene i Asia steg etter fremleggelsen av bruttonasjonalprodukt-tallene fra Kina. Tokyo-børsen endte 0,3 prosent høyere, mens Shanghai-børsen steg 0,6 prosent.

«De offisielle bnp-tallene har vært for stabile de siste årene til å kunne være en guide til Kinas økonomiske utvikling», skriver Capital Economics i en ny rapport, hvor de mener å kunne se en bedring for den kinesiske økonomien mot slutten av kvartalet.

Kina har blant annet svart med å godkjenne investeringer på over 1000 milliarder kroner i nye jernbaneprosjekter siden nyttår.

«Kina har kuttet reservekravene til bankene og lansert infrastrukturprosjekter. Ikke noe av dette vil skape vekst. Den kinesiske veksten er uoffisielt på 300 prosent av bruttonasjonalprodukt. Det er for høyt for at en gjeldsstyrt vekstpolitikk skal bli effektiv», skriver tidligere sjeføkonom for Morgan Stanley i Asia, Andy Xie, i South China Morning Post.

Han mener at kinesiske myndigheter ikke forsøker å skape ny vekst, men bare venter på at veksten skal komme av seg selv – slik den har gjort tidligere.

«Den strategien vil ikke fungere denne gangen», mener han.

Etterlyser «animal spirit»

Porteføljeforvalter Stephen Chang hos Pacific Investment Management (Pimco) skriver i en analyse at myndighetene må trappe opp offentlige tiltak gjennom hele året for å opprettholde en noenlunde stabil vekst.

Han mener at den kinesiske økonomien rammes av tre motvinder: handelskrigen med USA, svakere kredittvekst og nervøse kinesiske forbrukere. Tidligere har de pøst penger inn i høyrisikoinvesteringer og åpnet lommebøkene med en energi som finnes få andre steder.

«Nå er det en mangel på «animal spirit» hos forbrukerne», skriver han.

Nøkkelindeksen ved Shanghai-børsen har falt fra en topp på 3580 i januar i fjor til 2600 på mandag – en nedgang på over 27 prosent. For Shenzhen-børsen, hvor flere små og mellomstore selskaper inngår, er fallet større.

Kina og USA under press

Handelskrigen med USA, som har vart i over seks måneder, kan nærme seg slutten. Det er under 40 dager før «våpenhvilen» avsluttes og USA kan innføre nye straffetoller. Visestatsminister Liu He setter seg på flyet til Washington, D.C. i neste uke for å føre samtaler med Trump-administrasjonen.

– Hvis vi inngår en avtale, vil de økonomiske sanksjonene fjernes. Hvis vi ikke gjør en avtale, vil de fortsette. Det går bra. Det går så bra som det kunne gå, sa president Donald Trump i helgen.

Den kinesiske eksporten falt i desember.

– Den siste svekkelsen i eksporten har lite å gjøre med handelskrigen. Det skyldes den internasjonale etterspørselen, skriver Capital Economics’ sjeføkonom Mark Williams i en ny analyse.

Kina tilbød under samtalene med USA for to uker siden å kjøpe amerikanske produkter verdt over 1000 milliarder dollar de neste seks årene for å redusere handelsoverskuddet mot USA.

Ifølge Bloomberg skal dette skje gradvis til det blir en firedobling i importen av amerikanske produkter i 2024 sammenlignet med 2018 – til 600 milliarder dollar i året. De amerikanske forhandlerne mente at dette var for tregt, og ønsket det skulle skje innen to år.

– Poenget er at begge sider er under press for å få til en avtale. Dette kommer til å skje, sa sjefstrateg Stefan Hofer hos LGT Bank i Hongkong i forrige uke.

Han tror det kommer en avtale før sommeren og anbefaler investorer å posisjonere seg i det kinesiske aksjemarkedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Denne banker livskiten ut av andre firedørsbiler
Den nye versjonen av Mercedes-AMG GT er den raskeste modellen fra merket. Likevel kan du ta med fire passasjerer og trekke tilhenger.
03:36
Publisert: