Broadcom la på slutten av fjoråret inn et fiendtlig bud på 130 milliarder dollar på konkurrenten Qualcomm. Dette er et av de største oppkjøpene i teknologisektoren noensinne. Qualcomms dataprosessorer er å finne i blant annet smarttelefoner – også fra kinesiske selskaper.

Kinesisk dominans

De kinesiske smarttelefonprodusentene Huawei, Xiamoi, Oppo og Vivo hadde nesten to tredjedeler av smarttelefonsalget i Kina i november måned, ifølge Kantar Worldpanel ComTech.

Apple er det eneste utenlandske selskapet på oversikten med en markedsandel på nesten 25 prosent. Samsung Electronics, som er verdens største smarttelefonprodusent, er ikke å finne på statistikkene for det kinesiske markedet.

De kinesiske smarttelefonprodusentene er avhengig av amerikansk teknologi fra blant andre Qualcomm og Broadcom for å kunne masseprodusere telefoner. De er svært kritiske til planene om å fusjonere de to selskapene.

Ledelsen i Oppo og Vivi, som står for over ti prosent av omsetningen til Qualcomm, frykter høyere priser hvis Broadcom lykkes med oppkjøpsforsøket. Xiaomi har også reservasjoner, ifølge Wall Street Journal.

– Vi har snakket med mange kinesiske Qualcomm-kunder og de støtter transaksjonen, sier Broadcoms konsernsjef Hock Tan til avisen.

De tre kinesiske smarttelefonprodusentene inngikk i november en langsiktig avtale med Qualcomm hvor de vil kjøpe komponenter til over 100 milliarder kroner.

Broadcom må få godkjennelse fra kinesiske konkurransemyndigheter for å få gjennomført oppkjøpet. Først må Qualcomms aksjonærer gir sin aksept under generalforsamlingen i mars.

Stengt amerikansk marked

Det kinesiske teknologiselskapet Huawei har en markedsandel på 30 prosent på det kinesiske smarttelefonmarkedet. Selskapet har ekspandert til Europa og resten av Asia med smarttelefoner som konkurrerer med flaggskipene til Apple, Samsung, HTC og Sony.

Det amerikanske markedet er i realiteten lukket. Et forsøk på å få mobilselskapet AT&T å selge telefonene sammen med abonnement strandet denne uken.

Årsaken er politisk press. Den 20. desember sendte medlemmer av den amerikanske kongressens etterretningskomiteer til det amerikanske teletilsynet FCC hvor de uttrykte bekymring for at Huawei ville lansere smarttelefoner i USA.

«Kongressen har lenge vært bekymret for kinesisk spionasje – og Huaweis rolle i denne spionasjen spesielt», heter det i brevet.

Disse påstandene har Huawei avvist gjennom mange år.

– Dette er et slag for selskapet. Dette var et resultat av to års arbeid fra begge sider, sier analytiker Ben Stanton hos Canalys til Financial Times.

Huawei sier de vil selge produktene online i USA. Kun ti prosent av smarttelefoner selges uten kontrakter på det amerikanske markedet.

Kinesiske mottiltak

Planen var å lansere alliansen mellom Huawei og AT&T under forbrukerelektronikkmessen CES i Las Vegas denne uken. Alt lå klart; pressemeldinger, annonser og billboard som skulle avduke den nye toppmodellen Mate 10.

Dette er det andre kinesiske forsøket på å få innpass på det amerikanske markedet som er blitt stanset på en uke. I forrige uke fikk Alibaba-selskapet Ant Financial nei til å kjøpe det amerikanske pengeoverføringstjenesten Moneygram.

– Dette vil føre til at investeringersamarbeidet mellom USA og Kina blir skviset. USA er veldig bekymret for den kinesiske høyteknologiveksten og hva dette vil bety for USA, sier Kinas tidligere handelsattaché ved FN-konsulatet i New York, He Weiwen, til South China Morning Post.

Han anbefaler Kina om å vurdere mottiltak mot USA.(Vilkår)

Møt gründerne bak den amerikanske podkastsuksessen Pod Save America
De har alle jobbet for Barack Obama. Så gründet de den amerikanske podkastsuksessen Pod Save America. Nå er de i Oslo for å spille inn sin første podkast utenfor USA.
04:02
Publisert: