Asia-børsene forsøker å finnet et fotfeste etter en dramatisk start på uken. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen åpnet 0,5 prosent høyere tirsdag morgen, men indeksen ligger fortsatt godt under 27.000, og er nesten ti prosent lavere enn ved nyttår.
På mandag stupte hovedindeksen ved Shanghai-børsen med over fem prosent. Indeksen falt med rundt én prosent like etter at handelen startet tirsdag morgen, og har falt med over 20 prosent hittil i år.
Handelsdagen endte med en nedgang på 1,4 prosent for Shanghai-indeksen og det laveste nivået på to år.
– Åpenbart dårlige nyheter
Sent mandag kveld bestemte bymyndighetene i Beijing at nesten alle innbyggerne må ta tre pcr-tester i løpet av de neste fem dagene for å sjekke for koronasmitte. Det er det samme som innbyggerne i finansmetropolen Shanghai har vært gjennom siden slutten av mars.
– Det at en annen storby kan være på vei i samme retning, er åpenbart dårlige nyheter. Hver eneste del av økonomien blir stadig mer utsatt og påvirket av disse nedstengningene, sier investeringsdirektør Adam Montanaro hos Abderdeen Asset Management til Bloomberg.
Det ble registrert 70 nye smittetilfeller i løpet av helgen i hovedstaden – de fleste i et sentralt sentrumsområde. Dette er smittetall de fleste andre land knapt ville ha brydd seg om, men i Kina går alarmen. Igjen. De økonomiske konsekvensene er allerede store.
«Markedene reagerer negativt på nyheten om at koronaviruset sprer seg raskere i Kina, noe som har ført til frykt for ytterligere nedstengninger og redusert produksjon. Dette påvirker asiatiske markeder direkte, men sprer seg også gjennom de globale markedene», skriver den australske storbanken ANZ tirsdag morgen.
Negativt for 2022
Kina er ansvarlig for 12 prosent av verdenshandelen. Den siste måneden har store fabrikker enten stått helt stille eller hatt redusert aktivitet i Shanghai og andre områder. Elbilprodusenten Tesla mistet nesten fire ukers produksjon og er så smått i gang med produksjonen.
Det har vært flere runder med kaos på verdenshavene, med trafikkork ved havnene i Kina, Europa og Nord-Amerika. Tiden det tar å få sendt en container med varer fra Kina til markedene i Vesten er doblet, sammenlignet med før pandemien. Det er satt ny rekord i vår.
– Vi venter mer kaos enn i fjor, sier havnedirektør Jacques Vandermeiren ved containerhavnen i Antwerpen – den nest travleste i Europa, målt i fraktvolum, til Bloomberg.
Selv om Kina får kontroll på de siste smitteutbruddene, vil det fortsatt ta lang tid før aktiviteten er tilbake som normalt ved fabrikkene. Det er når varene skal fraktes til kundene at kaoset vil slå til for fullt ved havnene.
– Dette vil ha en stor negativ innvirkning på hele 2022, sier Vandermeiren.
Tiden det tar for containere med importerte produkter å bli sendt fra havnene er mangedoblet. Ved Ningbo-havnen tok det 4,6 dager å få fraktet containerne for en måned siden. Det tar 14 dager nå, ifølge logistikkselskapet Project44.
Forsyningsforstyrrelser
I slutten av forrige uke kuttet den japanske finansinstitusjonen Nomura vekstutsiktene for den kinesiske økonomien til 3,9 prosent. Det offisielle vekstmålet er «rundt 5,5 prosent». Nomura tror sentralbanken vil kutte bankenes reservekrav, noe som vil frigi midler til utlån.
Goldman Sachs kommer også med advarsler i en ny rapport.
«Tilbakeslagene for forsyningskjedene har vært noe verre enn vi ventet. Vi har justert prognosene for den økonomiske veksten og inflasjonen de siste ukene», skriver den amerikanske finansinstitusjonen.
S&P Global Market Intelligence mener det er usannsynlig at Kina vil nå vekstmålet for 2022.
«I tillegg til å forstyrre de globale forsyningskjedene og fyre oppunder inflasjonen, har koronavirusutbruddet og de medfølgende nedstengningene undergravd den økonomiske veksten i Kina for mars og april. Det gjør at de neppe vil nå målet om en 5,5 prosent økonomisk vekst i 2022», skriver sjeføkonom Elisabeth Waelbroeck-Rocha i en ny rapport, gjengitt av New York Times.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.