Det er satt nye smitterekorder i Shanghai denne uken. Dette er Kinas finanssenter og selve limet i verdens nest største økonomi samlet. Det er strenge restriksjoner. Resultatet er matvaremangel og en økende frustrasjon hos de over 26 millioner innbyggerne.

Ingen vet når byen kan gjenåpne og hva slags restriksjoner som vil fortsette. 23 kinesiske storbyer, med nesten 200 millioner mennesker, er helt eller delvis nedstengt.

Det er kaos i Shanghai og dette er i ferd med å smitte over til transport- og forsyningskjeder over hele verden.

– Realiteten er at ikke noe beveger seg, men blir omdirigert vekk fra Shanghai til andre deler av verden. Dette påvirker alle varer du kan tenke deg. Det vil ha en global effekt på nesten all handel, advarer direktør Mads Ravn hos fraktmegleren DSV overfor Financial Times.

Klar forverring

Kina er i ferd med å offentliggjøre økonomiske statistikker for første kvartal. Det er skepsis til kvaliteten, da de i liten grad vil fange opp konsekvensene fra de store smitteutbruddene og nedstengningene som kom fra andre halvdel av mars.

Antall kollektivreiser i åtte storbyer falt med 34 prosent i forrige uke sammenlignet med i fjor. I Shanghai var nedgangen med hele 93 prosent – verre enn hva det var under den første smittebølgen og nedstengningen i begynnelsen av 2020.

Sjeføkonom for Kina hos Nomura, Ting Lu, har publisert en ny rapport hvor han sammen med kolleger forsøker å se hvilken retning den kinesiske økonomien beveger seg.

Finansinstitusjonen har hentet inn 20 mer ukonvensjonelle aktivitetsindekser, blant kinobillettsalget og asfaltproduksjon.

– Hvis syv eller åtte av ti indikatorer viser en forverring kan vi føle oss trygge på at den økonomiske veksten forverres, sier han, ifølge The Economist.

Han føler seg overbevist om at retningen er svært tydelig.

– Noe er i ferd med å gå virkelig galt, sier han.

Frykter forstyrrelser

Capital Economics advarer i en ny rapport at det siste smitteutbruddet i Kina utgjør en stor risiko for resten av Asia. Foreløpig har det vært relativt begrensede forstyrrelser.

«Kina har vært dyktige i å holde industriaktiviteten gående gjennom tidligere smitteutbrudd. Vårt utgangspunkt er at de vil fortsette med dette. Men, risikoen for betydelige forstyrrelser er åpenbart større enn den noensinne har vært. Jo lenger smittebølgen varer, jo større er sannsynligheten for dette», skriver Asia-økonom Alex Holmes i en ny rapport fra analyse- og rådgivningsselskapet.

Holmes legger til at de globale forsyningskjedene allerede er svært utsatte på grunn av forstyrrelsene de siste par årene.

«Det er en veldig større fare for at en liten flaskehals skal få alvorlige konsekvenser nå», skriver Capital Economics.

Transport, shipping og logistikkselskaper advarer om at nedstengningen i Kina vil gi alvorlige konsekvenser på verdenshandelen – tilsvarende for to år siden.

– Så snart Shanghai gjenåpner er det déjà vu på historien vi har sett så mange ganger tidligere. Det vil være en volumøkning og et press oppover på spotratene, sier direktør Lars Jensen hos konsulentselskapet Vespucci Maritime til Financial Times.

Viktige fabrikker stenges

Teslas gigafabrikk utenfor Shanghai er fortsatt nedstengt og dette vil ramme leveranser til kinesiske og europeiske kunder de neste månedene. Det har vært stille fra toppsjef Elon Musk. Da myndighetene i California beordret fabrikken stengt i 2020 protesterte han høyt.

BMWs fabrikk i Shenyang, som ligger 1800 kilometer nord for Shanghai, har holdt stengt i to uker i et forsøk på å begrense koronasmitte. Shenyang har vært underlagt restriksjoner i over en måned. Disse ble strammet inn i slutten av mars.

BMW-fabrikken produserer rundt 700.000 biler årlig i 3- og 5-serien – de mest populære modellene i Kina.

– BMW-fabrikken er veldig stor skattebetaler og viktig for den økonomiske aktiviteten. Den ble holdt gående så lenge det var mulig. Den måtte stanse produksjonen fordi forsyningskjedene ikke kunne opprettholdes, sa Harald Kumpfert, som leder den lokale avdelingen hos næringsforeningen European Union Chamber of Commerce på en pressekonferanse på onsdag, ifølge Bloomberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.