Ved containerhavnen i Shanghai er det kaos. Ledelsen ved havnen, som er den største i verden og håndterer over 43 millioner containere, har forsøkt å isolere ansatte for å unngå smitte og dermed holde aktiviteten oppe. De har bare delvis lykkes.

– Et problem for oss alle

Det advares om konsekvensene fra den kinesiske nedstengningen fra internasjonale finansinstitusjoner.

– Kinas koronakrise kan bli et problem for oss alle, sier sjeføkonom Iris Pang hos finansinstitusjonen ING i en kommentar.

Hun mener at myndighetene i Shanghai har gjort situasjonen verre ved å vente for lenge med restriksjoner og nedstengning. Storbyen Shenzhen foretok en umiddelbar nedstengning i slutten av mars og kunne gjenåpne etter syv dager.

– Selv om det har vært enkelte lettelser i Shanghai det siste døgnet tror vi at produksjonstap- og forbruk i Shanghai har kuttet Kinas totale økonomiske vekst med to prosentpoeng, sier sjeføkonomen, som har ansvar for Kina.

Finansinstitusjonen ANZ tror det tidligst vil komme en normalisering i Shanghai i slutten av april.

– Guangzhou, står for 2,5 prosent av Kinas verdiskaping, har startet massetesting etter det ble registrert 22 nye tilfeller. Denne typen massetesting i andre byer vil avdekke flere smittetilfeller de neste ukene, skriver sjeføkonom Raymond Yeung i en ny rapport.

For mange er koronapandemien over med nesten full gjenåpning i Europa og USA. Nedstengningene i Kina er blant de mest omfattende under hele pandemien.

«Det er en risiko for at mange ikke skjønner de betydelige konsekvensene av hva som skjer i Kinas største by», advarer Financial Times Asia-redaktør Robin Harding i en kommentarartikkel, hvor han anbefaler resten av verden om å følge med hva som skjer i Shanghai.

Logistikkflaskehalser

Nesten 500 skip venter på å legge til ved kinesiske havner, ifølge tall Bloomberg hentet inn tidligere denne uken. Dette er alt fra bulkskip med kull, jernmalm og andre råvarer som skal settes inn i produksjonen til containerskip.

– Selv om Shanghai-havnen har holdt åpent er det mange rapporter om blokkerte veier, transportproblemer og stengte lagre. Dette skaper logistikkflaskehalser og økte kostnader. Dette har smittet over til Jiangsu og Zhejiang, som står for 29 prosent av Kinas eksport, sier makroøkonom Johanna Chua hos finansinstitusjonen Citi til The Telegraph.

Nye statistikker på onsdag viser at handelsvolumet i Kina økte med 9,4 prosent i første kvartal. Eksporten økte med 13,4 prosent – til 5230 milliarder yuan (7200 milliarder kroner). Importen økte med 7,5 prosent – til 4190 milliarder yuan (5770 milliarder kroner).

Forstyrrelser og manglende forutsigbarhet

Shanghai by er fortsatt nesten helt nedstengt. Transportselskaper unngår å sende trailere til byen med over 25 millioner innbyggere.

– Driften ved havnen kan være i gang, men alt som går inn til havnen gjør det ikke. Folk kvier seg å dra til havnen og de kvier seg for å returnere til fabrikkene, sier konsernsjef Thomas Knudsen hos Toll Group til Seatrade Maritime News.

Ifølge Ocean Network Express er rundt ti prosent av verdens containerskip fastlåst i ulike flaskehalser. Ingen tør å si når situasjonen i Kina normaliserer seg. Når det skjer, kan kaoset spre seg til andre havner i USA og Europa.

– Så snart Shanghai åpner opp vil flaskehalsene spre seg til andre steder. Prisene vil øke. Kundene er avhengige av ødelagte forsyningskjeder. Det blir forstyrrelser, manglende forutsigbarhet og jeg tror alt de har slitt med de siste par årene kommer til å fortsette, sier Knudsen.

USA har allerede den høyeste prisveksten siden tidlig på 1980-tallet. Deutsche Bank advarer om en prisvekst på over åtte prosent i Storbritannia på grunn av høye priser på energi, matvarer og ikke minst fra varer som produseres i Kina – ikke minst på grunn av flaskehalser i forsyningskjedene.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.