Da koronapandemien satte inn for ett år siden var det frykt for en kollaps i verdenshandelen. Dette har ikke skjedd. Folk er innelåste i hjemmene og de som har råd kjøper alt fra elektronikk og møbler til leker og biler. Det er også høy etterspørsel etter medisinsk utstyr.

Ordet alle er opptatt av

Det meste produseres i Asia, hvor fabrikkene i Kina, Taiwan, Vietnam og Sør-Korea opplever høy etterspørsel. Produktene plasseres i containere før de ender opp via verdenshavene på eksportmarkedene.

Asiatiske produsentland produserer mye mer enn hva de importerer. Tomme containere blir stående igjen i mottagerlandene og resultatet er en prekær mangel på containere i Asia.

– I mange, mange år snakket alle om containerskip og kapasitet, men ingen ville engang dra inn ordet containere. Nå er ordet container hva alle er opptatt av, sier direktør Edward Aldridge hos frakt- og logistikkselskapet Agility til South China Morning Post.

Kinesiske selskaper produserer det meste av nye containere og de går for full maskin. I fjor ble det produsert 2,6 millioner nye standardcontainere. Over 70 prosent ble ferdigstilt i andre halvår.

Kinesiske merkevarer blir sterkere av pandemien
Koronapandemien styrker lokale kinesiske merkevarer.
00:60
Publisert:

Ingen tør å investere i ny produksjonskapasitet da vet at dette ikke vil vedvare når koronapandemien bringes under kontroll.

Antall containere transportert fra Asia til USA økte med 23,6 prosent i november til en ny rekord, ifølge analyseselskapet Descartes Datamyne. Møbler utgjorde det største volumet etterfulgt av sportsutstyr og leker – alle med en vekst på over 20 prosent.

Containervolumet til Europa økte med syv prosent.

Historisk høye shippingrater

Shippingratene har også gått rett til værs. Prisen for å transportere en container fra Kina til den amerikanske vestkysten var over tre ganger høyere ved slutten av 2020 enn for ett år siden. Til østkysten var det mer enn en dobling, ifølge Baltic Exchange.

De siste statistikkene fra S&P Global Platts viser at det kostet over 10.000 dollar å sende en container fra Nordøst-Asia til Storbritannia i forrige uke – en ny rekord, og mer enn en femdobling med hva som er vanlig.

Dette vil føre til høyere priser på og kan skade den kinesiske eksporten, ifølge Mizuho Financial Group.

«De skyhøye fraktprisene vil veie på Kinas eksportvekst», konkluderer finansinstitusjonen i en ny rapport.

Kina har opplevd eksportvekst hver måned siden i juni i fjor. I oktober økte eksporten med over 14 prosent og i november var den på 21,1 prosent – lang over konsensus. Desember-statistikkene kommer senere denne uken. Taiwan har en eksportvekst på 12 prosent.

Det sørkoreanske rederiet HMM Co., som er en del av Hyundai-gruppen, advarte i forrige uke om at mangelen på fysiske containere og kapasitet om bord på containerskip sannsynligvis vil fortsette det kommende halvåret. Rederiet har satt inn flere skip på ruter til USA.

– Fortsatt like trist

Den thailandske riseksporten falt med 28 prosent i november og riseksporten vil sannsynligvis ende på den laveste siden år 2000. En sterk thailandsk valuta har bidratt, men det er blitt forsterket av mangelen på shippingcontainere.

– Dette året ser heller ikke ut til å bli bedre. Det er fortsatt like trist. Mangelen på containere er et annet problem for de pågående eksportproblemene, sier direktør Chookiat Ophaswongse hos Thai Rice Exporters Association til Bangkok Post.

Thailand eksporterte 5,1 millioner tonn ris i fjorårets 11 første måneder. Rundt halvparten av risen fraktes i containere. Thailand har behov for rundt 10 millioner containere i året. I år med landet importere minst 1,5 millioner tomme containere.

– På kort sikt har vi rett og slett ikke containere da de ikke kommer tilbake, sier styreleder Ghanyapad Tantipipatpong hos Thai National Shippers' Council til avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.