Det er ti år siden Kina lanserte «One Belt – One Road»-initiativet. Målet var å styrke Kinas forbindelser med resten av verden ved hjelp av moderne infrastruktur. President Xi Jinping har trukket paralleller til den gamle Silkeveien, som gikk fra Europa til Kina fra 1300-tallet.

Elendig byggekvalitet

Det har ikke manglet på prosjekter. På Sri Lanka er det bygget nye, store havner med kinesisk kapital. I Laos er det åpnet hurtigjernbane som går tvers gjennom jungelen. En reise som tidligere kunne ta dager gjennomføres i løpet av noen timer.

Listen over skandaleprosjekter er lang. Det er identifisert flere tusen sprekker i vannkraftprosjektet Coca Codo Sinclair i Ecuador, som har kostet 2,7 milliarder dollar. China Development Bank stilte med finansiering til 6,9 prosent rente.

– Vi lider i dag på grunn av den dårlige kvaliteten på kinesiskbygde prosjekter, sier Ecuadors tidligere energiminister René Ortiz til Wall Street Journal.

Politiet i Ecuador har startet korrupsjonsetterforskning etter påstander om at utbyggeren Sinohydro betalte bestikkelser. Tidligere president Lenin Moreno, som var visepresident da kontraktene ble inngått, er under etterforskning. Han har avvist beskyldningene.

Det statlige kraftselskapet, som eier kraftverket, skylder på kvaliteten på kinesiskprodusert stål som er benyttet i turbinene, hvor det ble identifisert hele 17.000 feil og mangler.

– Vi kan miste alt. Vi vet ikke om det skjer i morgen eller om seks måneder, sier ingeniør Fabricio Yépez ved University of San Francisco i Ecuador, til næringslivsavisen.

Over 60 prosent av internasjonale anleggskontrakter i Afrika gikk til kinesiske selskaper i 2019, ifølge en undersøkelse fra Johns Hopkins University. En like høy andel, 60 prosent, av kinesiske lån, er gitt til land som har store, finansielle problemer.

Kina mer forsiktig

I Uganda står det 183 megawatt store vannkraftverket Isimba Hydro Power Plant på Nilen ferdig. Av de samlede kostnadene på 570 millioner dollar, sto Export-Import Bank of China for 85 prosent av finansieringen. Kontrakten gikk til China International Water & Electric Corporation.

Det er dokumentert over 500 konstruksjonsfeil og dårlig fagarbeid ved prosjektet, ifølge Uganda Electricity Generation Co. Ugress, drivved og annet rusk fra elven har gått rett inn i turbinene og ført til strømbrudd.

Karuma Hydro Power Project, som også ligger på Nilen i Uganda, skal ha en nesten fire ganger større kapasitet. Prosjektet er flere år forsinket. Ugandiske myndigheter må begynne å tilbakebetale lånet på over 1,4 milliarder dollar til den kinesiske handelsbanken i år.

Uganda kansellerte i forrige uke et 275 kilometer langt jernbaneprosjekt fra den kenyanske grensebyen Malaba til hovedstaden Kampala med China Harbour Engineering Company. Prosjektet har en investeringsramme på 2,3 milliarder dollar (22 milliarder kroner).

– Vi leser mellom linjene fra Kinas ambassadør i Uganda, at etter pandemien har Kina blitt mer forsiktige med å finansiere store infrastrukturprosjekter i Afrika. Vi vet alle at verdens økonomi ikke er den samme etter covid, sier koordinator for prosjektet, Eng Perez Wamburu, til The East African.

Tysk nedkjøling

President Xi Jinping reiste verden rundt for å få støtte til «Belt and Road», og knytte tettere forbindelser til land over hele verden. I 2014 besøkte han den tyske byen Duisburg, som skulle knytte Europa til kinesiske byer, blant annet via jernbane.

Kinesiske netthandelsselskaper har sagt at de har satset stor i Tyskland for å innta det europeiske markedet. Det har foreløpig ikke skjedd. Ukraina-krigen og pandemien er også en medvirkende årsak til at det har gått svært tregt. Men det gjorde det også før år 2020.

– De kinesiske netthandelsselskapene som har etablert seg her, er ikke kjent for å skape mange arbeidsplasser eller være store skattytere, sier viseformann Sven Benentreu i Free Democratic Party (FDP) i Duisburg til Nikkei Weekly.

Den tyske regjeringen er i ferd med å gjøre klar en langsiktig strategiplan om forholdet til Kina. Denne ventes i løpet av våren.

– Etter at regjeringen lanserer denne, vil det sannsynligvis bli en forverring i forholdet mellom landene. Det kan føre til en nedkjøling i Duisburgs næringslivssamarbeid med Kina, sier analytiker Antonia Hmaidi ved tenketanken Merics i Berlin, til den japanske næringslivsavisen.

I Pakistan er vannkraftanlegget Neelum-Jhelum blitt nedstengt – kort tid etter at det sto ferdig etter at det ble funnet sprekker i 2022. Dette har ført til at energikostnadene for Pakistan har økt med 450 millioner kroner i måneden siden i fjor høst, ifølge Wall Street Journal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.