Gründer og administrerende direktør Svein Ruud i Norway King Crab as har bygget opp et selskap som selger levende kongekrabber til kresne kunder i luksussegmentet over hele verden.

Geopolitisk uro og sanksjoner i kjølvannet av Krim og krigen i Øst-Ukraina gjorde at han ble kastet ut av Russland for noen år siden, og finne nye markeder. Nå er det coronaviruset i Kina som lager alvorlig trøbbel.

– Alt på Kina har stoppet, og det er klar nedgang i Taiwan, Singapore, Malaysia, Vietnam og Hongkong. Selv USA og Canada er påvirket. For oss betyr dette et kutt i volumet på femti prosent denne og neste måned, sier Ruud.

Han sier at dette på ukebasis betyr at salget er halvert fra forventet 20–24 tonn til 10–12 tonn, og at omsetningen er ned med fire-fem millioner kroner.

Mor og sønn evakuerer fra Wuhan og Hubei-provinsen over Jinjiang-broen som krysser Yangtze-elven.
Mor og sønn evakuerer fra Wuhan og Hubei-provinsen over Jinjiang-broen som krysser Yangtze-elven. (Foto: Thomas Peter/Reuters/NTB Scanpix)

Bygget «krabbehotell»

Norway King Crab bygget for noen år siden et «krabbehotell» en halvtimes kjøring fra Gardermoen. Her sjekkes levende krabber som er fanget på Finnmarkskysten inn, i påvente av flyfrakt – fortsatt levende – til luksusrestauranter verden over.

Ruud nekter å dumpe prisene, og risikere å ødelegge merkevaren som et luksusprodukt.

– Vi lagrer både på krabbehotell og i Finnmark, og bremser levering fra fisker. Vi trenger ikke dumpe, og har heldigvis tredve land å sende til, sier Ruud.

Skryter av Kina

Ruud var selv i Kina i begynnelsen av januar, og han sier han reiser tilbake når som helst, når det er behov for det.

Når ulykken nå først er ute, mener han kineserne gjør en god jobb.

– Jen synes Kina håndterer dette bra. Det er mindre frykt og kaos enn det hadde vært andre steder, sier Ruud.

På sikt er han bekymret for transportdelen. SAS har i likhet med en rekke internasjonale selskaper kansellert flyvninger til Kina en hel måned fremover.

– Det vi er redd for er at flyselskaper innstiller. Spesielt at de gjør det lenge, selv etter viruset er under kontroll. Vi kan ende med etterspørsel i markedet uten flyforbindelse, sier Ruud.

Norges sjømatråd stengte tidligere denne uken kontoret i Kina, og det er nå stor frykt for eksporten av fisk til landet.

Verre enn sars

Coronaviruset er alt nå etter et par uker verre enn sars-viruset, som også oppsto i Kina og som herjet i 2002/03.

Det er nå bekreftet 213 døde og minst 9962 smittede per fredag formiddag. Det er nå påvist smitte i flere land i Asia, og det er tilfeller både i Nord-Amerika og Europa.

Kina henter nå hjem turister, og i Hongkong holdes alle skoler, universiteter og barnehager stengt frem til begynnelsen av mars.

Singapore har på sin side innført reiseforbud for alle kinesere, og alle som har vært i Kina de siste to ukene. USA og stadig flere land oppfordrer nå sine borgere til ikke å reise til Kina, mens Italia har innført unntakstilstand etter to påviste smittetilfeller.

SAS har i likhet med mange andre internasjonale flyselskaper kansellert de fleste flyvningene til Kina.

Cruisetrafikken er også hardt rammet. RCCL, der norske Awilhelmsen er største eier, har kansellert flere seilinger og varslet økonomiske tap. I Italia ligger et cruiseskip i karantene etter mistanke om smitte om bord.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.