Friksjonen mellom USA og Kina øker, i takt med trusselen om full handelskrig mellom verdens to ledende økonomier.

Et siste tegn på de økte gnisningene er at Det hvite hus nå oppfordrer amerikanske flyselskaper om å ignorere Kinas krav om at flyselskapene må omtale Taiwan som «Taiwan, China», ifølge Financial Times.

Beijing har gjort krav på Taiwan helt siden kommunistene tok makten på fastlandet i 1949, og den tidligere regjeringen flyktet til Taiwan.

Kinesiske krav

Kina krever at 36 flyselskaper klart refererer til at Taiwan er en del av Kina, blant annet på sine nettsider, billetter og i annen kommunikasjon. Riset bak speilet er at selskapene kan straffes, for eksempel ved at de mister landingstillatelser og andre lisenser i Kina.

Det hvite hus har beskrevet Kinas krav som «Orwelliansk nonsense», som viser til at kravet er ødeleggende for et fritt og åpent samfunn.

American Airlines-sjef Doug Parker.
American Airlines-sjef Doug Parker. (Foto: SCOTT OLSON/Getty/AFP/NTB Scanpix)

Flyselskapene, som United Airlines og American Airlines, har havnet mellom barken og veden i en politisk strid de helst ikke vil ha noe med å gjøre.

American Airlines-sjef Doug Parker sier til FT at dette er en sak som må løses mellom myndighetene i USA og Kina.

– USA har svart kinesiske myndigheter, og i mellomtiden følger vi instruksene til amerikanske myndigheter, sier Parker.

Saken er løftet opp på høyeste nivå i Washington, blant annet i Det nasjonale sikkerhetsbyrået.

Flere selskaper har alt bøyd seg for Kinas krav, i frykt for å bli kastet ut av det stadig viktigere kinesiske flymarkedet. Sist ute var australske Qantas, selv om Australias utenriksminister Julie Bishop gikk ut og understreket at flyselskapene må få drive sin virksomhet uten å bli utsatt for politisk press.

Hverken SAS eller Norwegian har flyvninger til Taiwan, og slipper dermed å forholde seg til problemstillingen.

«Ett Kina-politikken»

Både Beijing og Taipei har siden gjort krav på å representere Kina, noe Taiwan for eksempel gjorde i FN frem til 1971.

I Beijing er det «Ett Kina-politikken» som gjelder, og myndighetene er svært følsomme for alt som lukter av anerkjennelse av utbryterrepublikken. Det er bare 18 stater som har offisielle diplomatiske forbindelser med Taiwan, selv om de aller fleste har representasjonskontorer og andre forbindelser som de facto fungerer som ambassader og konsulater.

I motsetning til Kina, har Taiwan de siste tiårene utviklet seg fra et ettpartistyre dominert av Kuomintang til et demokrati med flerpartisystem. Taiwan er blant annet verdens største produsent av mikroprosessorer til datamaskiner og har en stabil, sterk og godt utviklet økonomi som er verdens 22. største.

Taiwan har et kapitalistisk økonomisk system og har siden løsrivelsen hatt tette bånd til Vesten. De 23,5 millioner innbyggerne nyter også en mye høyere levestandard enn kineserne på fastlandet.(Vilkår)

Er du en gratis-surfer? Det kan koste deg dyrt.
Dette må du passe deg for om du surfer på åpne nett.
04:09
Publisert: