Mange stilte seg tvilende til Elon Musk da han lovte at de første «Model 3»-bilene fra den kinesiske fabrikken skulle leveres før utgangen av 2019. Han holdt ord. På fjorårets nest siste dag fikk 15 Tesla-ansatte sine første lokalproduserte biler.

Musk i storform

Elon Musk tok en snartur fra California til Shanghai tirsdag for å overrekke ordinære kunder biler fra den første Tesla-fabrikken utenfor USA. Han inntok en scene på fabrikkgulvet med å kaste dressjakken og danse til høy musikk og rytmisk applaus med et stort glis.

– Da vi startet byggingen av fabrikken for ett år siden, lovte vi å levere de første bilene innen ett år. Det har vi klart takket være dere, sa Musk til de ansatte.

Produksjonen har allerede passert 3000 biler i uken.

– Fra nå av vil Model 3 bli å finne på kinesiske motorveier og sidegater, sa Tesla-direktør Tao Lin da de første bilene ble overlevert ansatte i forrige uke.

Representanter fra kinesiske myndigheter og finansinstitusjoner var til stede under Musks fabrikkbesøk. Tesla har finansiert fabrikken, og den kinesiske satsingen, med hjelp fra et konsortium av lokale banker og finansinstitusjoner.

Tesla eier fabrikken og driften i Kina selv. Utenlandske bilprodusenter har inntil nylig vært forpliktet til å ha en kinesisk partner og dele teknologi. Selskaper som Ford, GM, Honda og Volkswagen samarbeider med kinesiske bilprodusenter – som også produserer under egne merker.

Rekordhøy børsverdi

Musk har god grunn til å være i godt humør om dagen. Tesla-kursen nådde en ny rekord denne uken med 454 dollar – opp fra fjorårsbunnen på 177 dollar i slutten av mai. Dette er en kursvekst på over 150 prosent.

Børsverdien var på 81,4 milliarder dollar da handelen ble avsluttet ved Nasdaq-børsen mandag. Ford har en børsverdi på 36 milliarder dollar og General Motors vel 50 milliarder dollar – nøyaktig samme som for fem år siden.

Tesla reduserte prisene med inntil 16 prosent i forrige uke. «Model 3» koster for øyeblikket 299.050 yuan (375.000 kroner) i Kina. Dette er rundt ti prosent billigere enn hva samme modell koster i Norge.

«Tesla i Kina er tydeligvis mer fokusert på volum og ikke marginer, gitt de hyppige prisendringene for å stimulere etterspørselen», skriver JL Warren i en ny analyse.

Det meste av komponenter, blant annet batterier, importeres fra USA. I løpet av de neste månedene vil lokale leverandører være klare med komponenter. Høyere importpriser vil påvirke marginene for Tesla-satsingen i Kina, påpeker analytikerne.

– Kun én Elon Musk

Salget av elektriske biler falt med over 40 prosent i Kina i november sammenlignet med fjoråret. Totalsalget av personbiler har falt i Kina siden 2018. Det er en intens konkurranse i hva som er verdens største marked for elektriske biler.

Konkurrentene står i kø og er villige til å tape penger for å ta markedsandeler.

– Tesla blir sett på som et luksuskjøp. De betaler mer for merket og at det er utenlandsk. Det er også kun én Elon Musk i verden. Den eneste måten en kan bli assosiert med ham, ikke ulikt Steve Jobs og Apple, er å kjøpe en Tesla, sier senioranalytiker Davis Whiston hos Morningstar til CNBC.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.