Det er nøyaktig to måneder siden finansmetropolen Shanghai ble nedstengt. Antall bekreftede koronasmittede har falt fra nesten 30.000 daglig til under 400 de siste dagene. Det er fortsatt uklart når byen kan gjenåpne.

Internasjonale finansinstitusjoner har kuttet vekstprognosene for Kina, som er verdens nest største økonomi, til benet for 2022 og 2023.

Rammer marginer

Elbilprodusenten Teslas aksjekurs falt med 6,9 prosent på tirsdag og er halvert siden november– til 628 dollar. Siden begynnelsen av april har aksjekursen falt med 42 prosent. Børsverdien er på 650 milliarder dollar.

Problemene for teknologiselskaper i USA er bare deler av årsaken til kursfallet. Nedstengningen i Kina skaper store problemer for Tesla.

– Med en produksjon på 13.000 biler i uken og høyere enn gjennomsnittlige marginer, vil ethvert produksjonstap i Shanghai ha betydelig innvirkning på marginer og inntjening, advarer analytiker Jairam Nathan hos Daiwa Securities i en analyse.

Det japanske meglerhuset har kuttet inntjeningsmålene for Tesla for 2022 og 2023 og tror Tesla vil få problemer med målet om å levere 1,4 millioner biler fra fabrikkene i USA, Tyskland og Kina i 2022. Daiwa tror 1,2 millioner biler er mer realistisk.

Bor og jobber ved fabrikken

Kinesiske myndigheter har latt enkelte selskaper fått starte opp igjen produksjonen ved Shanghai. Tesla har kjørt ett skift siden april med 12-timers arbeidsdager seks dager i uken. Ansatte jobber, spiser og sover på fabrikkområdet like utenfor storbyen.

Tesla har produsert rundt 26.000 biler siden produksjonen startet. Dette er langt under kapasiteten på rundt 2000 biler i døgnet. Nå er det planer om å igangsette et nattskift. Ansatte må i karantene og testes før de får slå følge med andre ansatte i en boble.

Det er kummerlige forhold. Enkelte ansatte sover ved fabrikkområdet. Andre skal innlosjeres ved nedlagte fabrikker og ved en gammel militærleir. De som jobber på dagen, overlater sengene til nattskiftet når de drar på jobb.

Analytiker Dan Ives hos Wedbush Securities, som er en av de mest respekterte teknologianalytikerne i USA og har stått fremst i heiagjengen for Tesla i mange år, har kuttet kursmålet på Tesla.

Så sent som i april anbefalte han investorer å være overvekt på Tesla og hadde et kursmål på 1400 dollar.

– Det er en ny hverdag for Tesla i Kina. Markedet revurderer risikoen, sier Ives til New York Times.

Personbilsalget i Shanghai, som er Kinas rikeste by, har kollapset helt under nedstengningen. Tesla møter også nye utfordringer i de andre markedene, hvor de i mange år dominerte. Volkswagen solgte 56.000 nye elbiler i Europa i første kvartal – kun 2000 færre enn Tesla.

En såpeopera

Grunnlegger Elon Musks forsøk på å overta det sosiale nettverksstedet Twitter tynger også på Tesla-kursen. Bernstein-analytiker Toni Sacconaghi skrev denne uken at hvis Tesla-kursen faller til under 400 dollar vil Musk bli tvunget til å selge 13 millioner Tesla-aksjer.

– Dette sirkuset har vært et overheng for Tesla-kursen. Det har påført Musk et blått øye for hvordan han har håndtert denne spiralsituasjonen på mens verden ser på. Musk står ved et veiskille. Han må bestemme seg hva neste episode i denne såpeoperaen er. Tålmodigheten til Teslas aksjonærer er svært tynn, skriver analytiker Dan Ives hos Wedbush Securities i en analyse.

Ives er kritisk til Musks prioriteringer, blant annet utallige utspill på sosiale medier samtidig som at Tesla-kursen stuper.

– Det er en følelse av at piloten på flyet sitter og ser et eller annet Netflix-show samtidig som vi er midt inne i en storm, sier Ives.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.