Strømsparetiltakene i Kina siden i august har ikke bare ført til stengte fabrikker og lavere økonomisk aktivitet, men også forverret forsinkelsene i leveranser til USA og EU før julehandelen starter. Internasjonale finansinstitusjoner kommer med nye advarsler.

Rekordhøy Asia-frakt

Ved containerhavnene i California har det aldri vært lengre ventetid for å skip å kunne legge til enn de siste månedene. I helgen lå det over 50 containerskip utenfor Los Angeles og Long Beach, ifølge Marine Traffic.

–Vi har et enestående oppsving i cargotrafikken ved havnene. Dette skyldes det globale produksjonsskiftet fra pandemien og flere tiår gamle utfordringer i forsyningskjedene, sier ordfører ved Long Beach, Robert Garcia, til BBC.

Handelen mellom Asia og USA er rekordhøy. I årets åtte første måneder ble det sendt over 25 prosent mer cargo fra Asia til USA enn i 2019 –før pandemien satte inn og skapte egne utfordringer, ifølge Container Trades Statistics. Mellom Kina og Europa er volumet det samme.

Til tross for at det settes inn føderale ressurser i USA for å holde havnene åpne døgnet rundt advares det mot å tro at dette vil løses over natten.

Femdoblede kostnader: Dette er containerkrisen
– Verden etterspør kinesiske produkter i enormt omfang. Koronapandemien sender shippingkostnadene til værs.
00:56
Publisert:

–Forstyrrelsene i forsyningskjedene ventes å fortsette ettersom fraktratene fortsatt er høye og det er mangel på databrikker. Dette er fortsatt et kritisk problem for mange bransjer, sier sjeføkonom for Kina, Iris Pang hos ING, i en ny rapport i forbindelse med at Kina la frem svakere enn ventet økonomiske statistikker på mandag.

Dukker opp overalt

Det har vært store forsinkelser ved over 75 prosent av de 22 største havnene i verden i år. Moody’s Analytics advarer i en ny rapport om «mørke skyer på horisonten».

– Problemene i forsyningskjedene vil bli verre før de blir bedre. Ettersom den globale gjenopphentingen skyter fart blir det mer tydelig hvordan denne kan bli holdt nede på grunn av forstyrrelser i forsyningskjedene. De dukker opp overalt, skriver direktør Tim Uy hos Moody’s Analytics i en ny rapport.

Moody’s mener økt grensekontroll, restriksjoner, mangelen på et globalt vaksinepass og oppbygging av en undertrykket etterspørsel har skapt en «perfekt storm».

– Konsekvensen av dette er at den globale økonomiske veksten ikke vil bli like solid, sier Moody’s-direktøren i rapporten, hvor det også advares om økt inflasjonspress.

Internasjonale storselskaper som Ikea, Nike og Apple har advart om produksjonsproblemer og forsinkelser.

Spredning til nye land

Problemene i forsyningskjedene har frem til nå først og fremst rammet industrilandene. Nå er dette i ferd med å spre seg til fremvoksende økonomier, ifølge Capital Economics.

«Bilsektoren er blitt hardt rammet på grunn av mangel på databrikker, noe som tynger den økonomiske gjenoppreisingen i Mexico, Tsjekkia og Ungarn spesielt. Generelt sliter selskaper i fremvoksende land med å imøtekomme nye ordrer. Det fører til en økning i forsinkelsene», skriver Capital Economics i en ny rapport.

Kina og Singapore har lagt frem økonomiske statistikker for tredje kvartal den siste uken. Budskapet er klart: industrien sliter med å levere i tide og det er svakere vekst enn ventet.

Analyse- og rådgivningsselskapet har utviklet egne økonomiske modeller som tar pulsen på viktige land flere uker før de offisielle statistikkene foreligger.

«Høyfrekvensdata tyder på at mobiliteten er høyere enn før pandemien i de fleste regioner. Unntaket er fremvoksende økonomier i Asia, selv om det er blitt bedre i Sørøst-Asia. Vi forventer at den økonomiske veksten i tredje kvartal har vært betydelig svakere enn i andre kvartal», skriver Capital Economics.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.