I påvente av at Kina ville bli opptatt som medlem i Verdens handelsorganisasjon begynte selskaper å skifte produksjon vekk fra Sørøst-Asia til Kina på slutten av 1990-tallet. Kina ble opptatt i WTO i 2001 og ble «verdens fabrikk».

«Har ikke noe valg»

Den pågående handelskrigen mellom USA og Kina har ført til forstyrrelser i innkjøpsrutiner for internasjonale selskaper da prisene har økt. Det er særlig små- og mellomstore selskaper som er hardt rammet.

Det er allerede innført straffetoll på inntil 25 prosent på kinesisk import til USA. President Donald Trump truer med å innføre straffetoll på alt av kinesisk import fra nyttår.

– Vi har en betydelig virksomhet i USA. Vi har ikke noe annet valg enn å se på muligheten på å flytte produksjonen vekk fra Kina så snart som mulig, sier direktør Arnold Kamler hos sykkelprodusenten Kent International til Reuters, som vurderer Kambodsja som en alternativ produksjonsbase.

Kina er ikke et billig land å produsere i. Månedslønningene for fabrikkarbeidere lå på 800 kroner for 20 år siden. Nå ligger de på over det tidobbelte langs kystområdene. I de fleste landene i Sørøst-Asia ligger er kostnadsnivået betydelig lavere.

Det er ikke gjort over natten å flytte produksjon til et annet land. Kina har bygd ut et effektivt logistikksystem og et nettverk av underleverandører. Vietnam er i ferd med å konkurrere effektivt med Kina, takket være store investeringer fra Sør-Korea og Taiwan.

– Vi står foran de største innkjøpsendringene vi har opplevd på en generasjon, sier direktør Stephen Lamar hos interesseorganisasjonen American Apparel & Footwear Association til nyhetsbyrået.

Vinnere og tapere

Kambodsja har de siste årene tatt markedsandeler fra Kina og er blitt en av verdens største tekstileksportører sammen med Bangladesh. Utenlandske investeringer til Vietnam økte med 44 prosent i 2017 til 35,8 milliarder dollar. Veksten har fortsatt i år.

Vietnam konkurrerer med Kina på produksjon av elektronikk. Intel, Samsung, LG og taiwanske teknologiselskaper har betydelige investeringer i den sørlige delen av landet. Samsung har investert 17,3 milliarder dollar i åtte fabrikker og et forskningssenter.

– På kort sikt forventer vi forstyrrelser i hele regionen på grunn av handelskrigen. Land som Vietnam, Thailand og Malaysia kan se langsiktige fordeler fra dette, blant annet innenfor bilproduksjon, teknologi og landbruk, sier analytiker Nick Marro fra The Economist Intelligence Unit (EIU) til CNBC.

I en rapport fra EIU vil Filippinene, Japan, Singapore, Sør-Korea og Taiwan bli hardest rammet hvis handelskrigen mellom de to supermaktene fortsetter.

«Mye usikkerhet»

Thailand, som produserer rundt to millioner biler i året, er i ferd med å investere 45 milliarder dollar i en økonomisk region sørøst for Bangkok. I tillegg skal tre flyplasser knyttes sammen med flytog og det bygges hurtigtog og nye dypvannshavner.

Etterspørselen etter rågummi har stupt fra Kina og gummiprisene har falt med 20 prosent siden juni. Thailand står for en tredjedel av rågummiproduksjonen i verden.

– Det er mye usikkerhet etter de amerikanske straffetollene. Kinesiske selskaper ønsker ikke å ha for mye gummi på lager, sier direktør Karako Kittipol hos Thai Hua Rubber til nyhetsbyrået AFP.

Den thailandske eksporten av elektronikk til USA økte med fire prosent i oktober. Den falt med over 38 prosent til Kina, hvor komponenter benyttes til eksport av ferdige produkter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

— Det har kostet ti år av livet mitt. Ti år som jeg aldri får tilbake igjen. Her er Linda Johansens gründerråd.
02:54
Publisert: