Mens finanskrisen fortsatt herjet begynte den kinesiske entreprenøren Lei Fun å utarbeide en forretningsplanen. Målet var å skape et kinesisk forbrukerteknologiselskap som kunne konkurrere med japanske og sørkoreanske selskaper – og Apple.

Rekordhøy vekst

I første kvartal solgte Xiaomi 29,3 millioner smarttelefoner – en vekst på 129 prosent, noe som sørget fir en fjerdeplass på den globale markedsoversikten fra analyseselskapet IHS Markit.

Selskapet er størst i India med en markedsandel på 31,3 prosent og hadde en vekst på 1000 prosent i Europa i første kvartal, ifølge Canalys.

Selskapet har gått fra å være et kultprodukt med trofaste kunder til å bli et kjent merkenavn i Asia. Så sent som i mai mente analytikere at selskapet kunne være verdt 200 milliarder dollar ved en børsnotering – og verdens mest verdifulle «enhjørning».

En «enhjørning» er et oppstartsselskap som er verdt over én milliard dollar.

Nå har edrueligheten satt inn. Selskapet hentet inn 4,7 milliarder dollar (37,5 milliarder kroner) i en emisjon på fredag, noe som ga en verdifastsettelse på 54 milliarder dollar. Dette gjør selskapet til verdens tredje mest verdifulle smarttelefonprodusent – bak Apple og Samsung Electronics.

Handelen i Xiaomis aksjer startet ved Hongkong-børsen på mandag morgen og aksjekursen falt umiddelbart med nesten fem prosent. Konsernsjef Lei Fun har møtt motgang tidligere og har motbevist skeptikerne. Milliardærene Jack Ma, Li Ka-shing og George Soros kjøpte aksjer i emisjonen.

– Nesten ingen trodde Xiaomi ville bli en suksess for åtte år siden, sa Lei da han seremonielt slo på en gongong ved Hongkong-børsen på mandag morgen for å starte handelen.

Lover lave marginer

Xiaomi har syltynne marginer på smarttelefonene. Apple har nesten 40 prosent på Iphone-modellene og Samsung nesten 20 prosent.

«Vi lover at marginene på maskinvareproduktene våre aldri vil overstige fem prosent», skrev Lei i børsprospektet i mai.

Omsetningen økte med nesten 70 prosent i fjor til 114,6 milliarder yuan (145 milliarder kroner). Driftsresultatet ble mer enn tredoblet til 12,1 milliarder yuan. Selskapet fikk et underskudd i fjor på 43,9 milliarder yuan (56 milliarder kroner). Dette skyldtes regnskapstekniske justeringer ved utstedelse av preferanseaksjer til eksisterende aksjonærer.

– Xiaomi er ikke et internettselskap. Det er et maskinvareselskap. Det er problemet, sier analysesjef Dickie Wong hos Kingston Financial til CNBC.

Lei avviste på en pressekonferanse nylig kritikken og mener at analytikere ikke skjønner forretningsmodellen.

– Det spiller ingen rolle hva et selskap som Xiaomi blir kalt. Det er viktig at folk skjønner hvilken konkurransekraft denne typen selskaper har, sa han.

Lei vil fortsatt beholde kontrollen i selskapet etter samme modell som Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg gjorde i forbindelse med børsnoteringen.

– Det store spørsmålet for Xiaomi er hvor raskt de kan endre forretningsmodellen å rette seg mot noe som gir høyere inntekter, sier direktør Kitty Fok hos analyseselskapet IDC til CNBC.(Vilkår)

Skulle ikke du egentlig vært på jobb nå?
Hvilke private avtaler er det greit å gjøre i arbeidstiden?
02:28
Publisert: