Xiaomi økte salget i Kina med 50 prosent i fjor og havnet på en fjerdeplass på salgsstatistikkene – bak de kinesiske konkurrentene Huawei, Oppo og Vivo – men foran Apple, Samsung og merkenavn som er mer kjente i vestlige markeder.

I det indiske markedet, hvor det fortsatt er høy vekst, inntok Xiaomi topplassen og skjøv Samsung ned på en annenplass. Selskapets smarttelefoner selges til en langt lavere pris enn Apple og Samsungs toppmodeller, men med spesifikasjoner som er sammenlignbare.

– Et ydmykende sted

Det nærmer seg sannsynligvis en emisjon og børsnotering for Xiamoi. I februar ble det kjent at de har hentet inn rådgivere som skal starte arbeidet med en tilretteleggelse.

Nå diskuteres verdifastsettelse. Da selskapet hentet inn kapital i 2014 ble dette gjort med en verdi på 46 milliarder dollar. Dette gjorde Xiaomi til et av verdens mest verdifulle privateide selskaper i konkurranse med delingsøkonomiselskapene Airbnb og Uber.

Nå ligger verdianslagene på mellom 80 og 200 milliarder dollar (620 til 1560 milliarder kroner), ifølge Wall Street Journal. Det mangler ikke på advarsler om at det er en risiko å verdsette selskapet for høyt.

– Aksjemarkedet er et ydmykende sted. Hvis du ikke kan innfri løftene vil markedet sannsynligvis straffe deg, sier en direktør i et kapitalforvaltningsselskap i Hong Kong til næringslivsavisen.

Grunnlegger Lei Jun har ikke lagt skjul på ambisjonene om å bli et av verdens ledende teknologiselskaper.

– Det vil være som å plassere et fjell på ryggen hans å be om en høy verdifastsettelse, sier vedkommende.

Skyhøye forventninger

Xiaomi fikk en omsetning på 15,2 milliarder dollar i 2017 og et resultat før skatt på under en milliard dollar. Selskapet har svært lave marginer på salg av smarttelefoner. Nettstedet henter derimot inn inntekter fra salg av annonser og innholdstjenester.

Apple har en børsverdi på 906 milliarder dollar og et forhold mellom pris og inntjening på 17,4. Med samme vurdering ville Xiaomis verdi være rundt 17 milliarder dollar – og ikke hatt verdianslag på inntil det tidobbelte.

Xiaomi har konsentrert seg om Kina, India og deler av Sørøst-Asia. Nå står Europa for tur. Selskapet vil lansere Redmi Note 5 Pro i Europa i vår med en pris på rundt 2500 kroner. Dette er fjorårsmodellen, som har vært en suksess i India og Kina.

Xiaomi har ikke slått seg til ro med å kun være en smarttelefonprodusent. De utvikler og produserer også fjernsynsapparater og aktivitetsarmbånd – og senest denne uken lanserte de en badevekt med innebygd bluetooth for overføring av informasjon til smarttelefoner.(Vilkår)

Her blir Kjetil B. Alstadheim kåret til «Årets redaktør»
Se juryens begrunnelse her
01:48
Publisert: