Den svenske tekstilkjeden H&M har ekspandert raskt i Kina siden det første utsalget ble åpnet i Shanghai i 2007. Da hadde H&M 1300 utsalg over hele verden. Før koronapandemien rammet hadde H&M over 5000 utsalg. Det meste av ekspansjonen har skjedd i Asia.

«Ønsketenkning!»

For første gang siden 1989 vedtok EU denne uken sanksjoner mot Kina. Årsaken er behandlingen av uigurene i Xinjiang-provinsen.

Kina svarte i løpet av noen timer med å svarteliste ti europeere, blant annet den svenske forskeren Björn Jerdén og Natos tidligere generalsekretær, Anders Fogh Rasmussen.

Nå rammes H&M og andre vestlige merkenavn av en boikott på sosiale medier i Kina.

H&M beordret i fjor alle underleverandører om å ikke benytte bomull fra den kinesiske provinsen. Rundt 20 prosent av verdens bomullsproduksjon kommer fra Xinjiang.

Det er først nå at kinesiske forbrukere lar sinnet gå ut over det svenskeide selskapet.

«Ønsker dere å tjene penger i Kina samtidig som at dere sprer falske rykter og boikotter bomull fra Xinjiang? Ønsketenkning!», skriver Kommunistpartiets ungdomsorganisasjon på det sosiale nettverksstedet Weibo, hvor de har mobilisert til en boikott.

Vil kaste H&M ut fra Kina

Sosiale medier sensureres i Kina. Men boikottoppfordringene mot H&M deles fritt.

Det er en laget en rekke «memer» som forsøker å latterliggjøre H&M som selskap.

Den kinesiske folkehæren fordømmer H&M som «uvitende og arrogant» på Weibo.

Kjente kinesiske skuespillere, modeller, sangere og influensere som har vært tilknyttet H&M har det siste døgnet distansert seg fra det kinesiske selskapet.

«Jeg motsetter meg alle forsøk på å stille Kinas arbeid med menneskerettigheter i et dårlig lys, sier skuespiller Huang Xuan», som har trukket seg som merkevareambassadør for H&M i Kina i en kommentar til via det samme sosiale nettverksstedet.

«La oss kaste H&M ut av Kina», oppfordrer flere brukere.

Det har skjedd før. Det sørkoreanske konglomeratet Lotte solgte en tomt like ved Seoul for å utplassere et avansert amerikanske rakettforsvarssystem.

Dette så Kina på som en provokasjon og iscenesatte en forbrukerboikott i Kina.

Lotte ble jaget vekk fra det kinesiske markedet. Sørkoreanske K-pop-artister fikk ikke visum til å opptre i Kina. Japanske bilprodusenter og elektronikkselskaper har vært utsatt for tilsvarende boikottaksjoner.

Fjernet fra internett

H&Ms aksjekurs falt med 1,9 prosent ved Stockholm-børsen på onsdag. Kina er det fjerde største markedet for H&M og utgjorde 5,2 prosent av omsetningen i 2020.

H&M har 520 utsalg i Kina, kun slått av USA, hvor de har 593 butikker.

Eliteappen ble forbudt i Kina – nå har de laget egne kopier
Clubchat, Clubhorse eller Capital Coffee? Clubhouse er forbudt i Kina og har dermed gitt rom for utallige kopier.
01:09
Publisert:

H&M’s produkter er fjernet fra netthandelssteder i Kina. H&M har hatt en egen nettbutikk på Alibaba-plattformene Taobao og Tmall. Disse er ikke tilgjengelige på torsdag. Detaljerte søkeresultater på H&M er også fjernet fra flere kinesiske søkemotorer, ifølge Global Times.

H&Ms egen smarttelefonapp er fjernet fra nedlastingstjenestene til de kinesiske mobilprodusentene Xiaomi, Huawei og Vivo.

H&M skriver i en kort uttalelse på sosiale medier i Kina at selskapet ikke blander seg inn i politikk, men følger internasjonale retningslinjer.

Ifølge Wall Street Journal har boikottaksjonen mot H&M blitt spredt flere hundre millioner ganger på sosiale medier i Kina det siste døgnet.

Sko- og tekstilprodusenten Nike kan være neste selskap som blir rammet av boikotten. Det amerikanske selskapet trender på sosiale medier i Kina på torsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.