I høst er det 40 år siden den kinesiske lederen Deng Xiaoping foreslo å starte en gradvis åpning av Kina mot omverdenen. En liten fiskelandsby, like nord for den daværende britiske kronkolonien Hongkong, ble et forsøkslaboratorium for den kinesiske økonomien – og verden.
Shenzhen er blitt en av verdens mest moderne byer og et senter for innovasjon.
Verdensledende
Innen utgangen av 2018 vil 16.000 busser og nesten 13.000 drosjer i Shenzhen være elektriske. Dette er den første storbyen i verden hvor over 99 prosent av offentlige transporttjenester vil benytte elektrisitet.
Forsøket startet i 2012 da 277 elektriske busser inntok bygatene. Fra 2014 til 2016 ble det en tidobling i antall busser. Lokalmyndighetene og den kinesiske staten har stilt med subsidier på inntil halvparten av innkjøpspris av nye busser.
– Forretningsmessig er det en god avtale for operatørene å benytte elektriske busser, sier direktør Zhang Longwen hos Shenzhen Bus Group til South China Morning Post.
Hver buss subsidieres med nesten 600.000 kroner i året – totalt nesten milliarder kroner. Drosjeeiere får 160.000 kroner for hver bil de eier hvert år. I tillegg har byen bygd over 40.000 ladestasjoner. Dette skal mangedobles frem mot 2025.
«Over to tredjedeler av alle elektriske busser i verden er å finne på kinesiske veier», skriver konsulentselskapet McKinsey i en ny rapport.
Kina ønsker å fjerne dieseldrevne busser fra storbyene. De siste 15 årene har det vært en massiv utbygging og modernisering av jernbanenettet.
Forsøkslaboratorium
Kinesiske myndigheter ser klimautfordringene som en forretningsmulighet hvor lokale selskaper kan bli markedsledende globalt. Shenzhen, med en befolkning på over ti millioner, fungerer som et forsøkslaboratorium hvor elektriske biler og busser kan teste ut løsningene i stor skala.
I de første åtte månedene i år økte salget av elektriske kjøretøy i Kina med 88 prosent – til 601.000 enheter, ifølge Nomura Securities. BYD, hvor den amerikanske milliardæren Warren Buffett er på eiersiden, solgte over 20.000 elektriske biler i august.
«Vi mener at el-kjøretøymarkedet er inne i en ny periode med økende etterspørsel etter elektriske biler i den høyere prisklassen. Vi venter at kinesiske selskaper som har førsteklasses teknologi og produkter vil gjøre seg bemerket internasjonalt», skriver Nomura i en ny rapport.
Vi mener at el-kjøretøymarkedet er inne i en ny periode med økende etterspørsel etter elektriske biler i den høyere prisklassen. Vi venter at kinesiske selskaper som har førsteklasses teknologi og produkter vil gjøre seg bemerket internasjonalt
«Made in China 2025»
Elektriske biler er en sentral komponent i «Made in China 2025»-strategien hvor kinesiske selskaper skal være verdensledende og kunne konkurrere med industriland som USA, Japan og Tyskland.
Det kinesiske elektronikkselskapet Huawei har gått forbi Apple og konkurrerer med Samsung om å bli verdens mestselgende smarttelefonprodusent. Mye av innmaten, blant annet prosessorene, er utviklet og produsert i Kina.
USA ser på «Made in China 2025» som en trussel mot sin egen teknologisektor, hvor amerikanske selskaper forsøker å komme i forkant på utrullingen av 5G mobiltjenester.
– Kinesiske elkjøretøy ligger flere år bak de globale lederne når det gjelder teknologi. Det er begrenset kjørelengde og mangelen på ladestasjoner er den viktigste hindringen, sier partner Cao Hua hos investeringsselskapet United Asset Management til South China Morning Post.
Tesla har undertegnet en avtale om å bygge sin første fabrikk utenfor USA i Kina med en årlig produksjonskapasitet på 500.000 biler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.