I forrige uke bekreftet det japanske industriselskapet Kobe Steel at det har foregått forfalskning av dokumentasjon om styrken og holdbarheten til metaller som er blitt brukt i selskapets produkter.

Konserndirektør Naoto Umehara bukket dypt, unnskyldte seg å vegne av selskapet og påsto det hadde skjedd innenfor en kort periode og var begrenset.

Deler dårlig luft

Nå avslører den respekterte næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun at forfalskningen kan ha pågått siden slutten av 1960-tallet. Allerede for nesten 50 år siden ble uttrykket «tokusai» innført som en del av kvalitetssikringen.

Uttrykket betyr egentlig at en kunde aksepterer at et produkt ikke har passert kvalitetskontroll. Men fabrikker skal ofte ha sendt denne typen produkter til kundene også uten at de hadde gitt slikt samtykke.

Praksisen skal ifølge avisens kilder ha inngått i manualer som nye ansatte fikk utdelt.

Avisen har ikke vært i stand til å finne ut om dagens ledelse har kjent til praksisen. Konsernledelsen sa i forrige uke at de først ble kjent med dette i august og trodde det hadde skjedd i en begrenset periode fra sommeren 2016.

Det er tilfeldigheter som gjør at det er blitt avslørt.

– Alle selskaper i Japan har sin egen bedriftskultur. Samtidig deler de fleste selskapene den samme dårlige luften hvor de skjuler tabber. Varsling fungerer egentlig ikke og det forsvinner, sier professor Koji Morioka ved Kansai University til Financial Times.

Selskapets aksjekurs har falt med nesten 40 prosent siden skandalen ble rullet opp i forrige uke.

– Utilbørlig oppførsel

Over 500 kunder i 18 land skal være berørt av skandalen, blant annet japanske og amerikanske bilprodusenter, flyprodusenten Boeing og Seibu Railway, ifølge Kobe Steel. Produkter fra Kobe Steel benyttes i blant annet vingepartiet av passasjerflyet Boeing 787.

«Vi er beklager dypt for vår utilbørlige oppførsel», skriver selskapet på hjemmesiden, hvor de har lagt ut detaljerte rapporter.

Det amerikanske justisdepartementet har startet etterforskning denne uken og har bedt om dokumentasjon fra Kobe Steel på leveranser til amerikanske selskaper. Selskapet sier de vil samarbeide.

– Enkelte sier at dette kan påvirke tilliten verden har til japansk industri. Departementet er dypt bekymret, sier underdirektør Akihiro Tada i det japanske departementet for økonomi, handel og industri til Wall Street Journal.

– Vi har null tillit

Elektronikkselskapet Toshiba og airbagprodusenten Takata har vært gjennom lignende skandaler. Takata har gått konkurs. I motsetning til disse selskapene har Kobe Steel en solid egenkapital, eiendomsinvesteringer og en gjeld på kun 10 milliarder kroner.

– Det er mye usikkerhet og resultatene fra etterforskningen må bli offentliggjort snarest, skriver analytiker Yuji Matsumoto hos Nomura Securities.

Nomura tror at Kobe-skandalen kan komme til å koste selskapet 200 milliarder yen (14,2 milliarder kroner) – i verste fall.

– Tilliten til selskapet vårt har falt til null, sa konsernsjef Hiroya Kawasaki på en pressekonferanse.

Investorer mener at selskapet har tatt avsløringene på alvor og igangsatt en bred etterforskning. Selv etter kursfallet den siste uken er børsverdien på selskapet den samme som den var for ett år siden, 310 milliarder yen (21 milliarder kroner).(Vilkår)

Seriegründerens beste råd til gründere
Forskerstjernen og seriegründer Maria Strømme gir sitt aller beste råd til nye gründere.
00:58 Min
Publisert: