Ifølge interesseorganisasjonen Iata vil internasjonale flyselskaper få et samlet tap på 118,5 milliarder dollar i 2020. Dette er over 40 prosent høyere enn anslagene fra i juni, da det var håp om at flere land ville få kontroll med koronasmitten i tredje kvartal.

Det har ikke skjedd. I november har det vært i gjennomsnitt over 500.000 nye bekreftede smittetilfeller i verden daglig – mot 170.000 nye tilfeller i juni. Totalt er 60 millioner mennesker bekreftet smittet.

– Vil blø penger

Det antas at tre nye vaksiner vil bli godkjent i løpet av de neste ukene. Det er begrenset produksjonskapasitet og det vil ta lang tid før Verdens helseorganisasjon offisielt kan erklære pandemien over.

Den internasjonale reiselivssektoren håper på en normalisering mot neste sommer. Iata spår tap for flybransjen på 39 milliarder dollar i 2021. De totale tapene under koronapandemien vil dermed passere 150 milliarder dollar.

– Vi må åpne grensene på en trygg måte uten karantenekrav slik at folk kan fly igjen. Flyselskapene vil blø penger inntil i alle fall fjerde kvartal 2021. Det er ingen tid å tape, sier administrerende direktør hos Iata, Alexandre de Juniac, til Financial Times.

Iata er i sluttfasen med å utvikle koronavaksinepasset «Travel Pass» som kan installeres på smarttelefoner. Appen vil bekrefte at reisende er vaksinert mot koronaviruset. Informasjon skal deles mellom myndigheter, flyselskaper, laboratorier og passasjerer.

Disse luksusmaskene koster opptil 2000 euro
Italia står midt i sin andre koronabølge og har innført obligatorisk maskebruk utendørs. Denne systuen sikter seg inn på Europas mest bemidlete maskekunder.
01:55
Publisert:

British Airways’ eierselskap IAG er blant samarbeidspartnerne. Et testprosjekt skal starte i løpet av desember med British Airways, Aer Lingus og Iberia. Appen skal være klar for Iphone i løpet av første kvartal og for Android-telefoner rundt påske.

Det australske flyselskapet Qantas vil ikke tillate passasjerer å fly på internasjonale ruter uten å være vaksinert.

Lover trygg flyreise

World Economic Forum (WEF) støtter CommonPass-prosjektet, som er basert på delvis åpen kildekode. Brukerne kan laste ned et digitalt sertifikat som viser at en passasjer har testet negativt for koronaviruset. Helseopplysninger ligger lagret på egne telefoner og ikke sentralt.

United Airlines, Lufthansa, Virgin Atlantic, Swiss International Air Lines, Cathay Pacific og Jetblue er blant flyselskapene som vil begynne å ta i bruk CommonPass i løpet av desember på flyvninger fra New York, Boston, London og Hongkong.

– Pålitelig testing, kombinert med digitale helseløsninger, er en måte å få tillit hos reisende og sørge for en trygg flyreise, sier direktør Joanna Geraghty hos Jetblue til Financial Times.

Tirsdag inngikk Airport Council International (ACI) World, som representerer over 2000 flyplasser over hele verden, en avtale om å samarbeide med CommonPass-prosjektet. Det skal også knyttes opp mot passkontroll og immigrasjonsmyndigheter.

Singapore og Hongkong vil ta i bruk denne typen koronapass ved åpningen av en korridor mellom storbyene fra begynnelsen av desember. Cruiserederier og hotellkjeder har også meldt sin interesse.

– CommonPass vil bidra til å fremme en konsistent tilnærming da dette vil omfatte mer enn bare luftfartssektoren, sier flyplassorganisasjonens toppsjef Luis Felipe de Oliveira i en uttalelse.

Konkurrenter står sammen

De konkurrerende flyalliansene Oneworld, Skyteam og Star Alliance ber i en felles uttalelse nylig land om å ta i bruk digitale løsninger for å gjenåpne grensene og viser blant annet til CommonPass-løsningen.

«Alliansene støtter tekniske løsninger med en trygg, skalerbar og rimelig måte å dele helseinformasjon på passasjerer, og som er enkelt å gjennomføre som en del av flyreisen,» sier de tre flyalliansene, som representerer 58 flyselskaper.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.