Det er krise i luftfartssektoren og reiselivssektoren generelt. Luftfartsorganisasjonen Iata mente i februar at koronakrisen ville koste verdens flyselskapet 30 milliarder dollar i tapte inntekter.

I forrige uke ble anslagene for 2020 oppjustert til 113 milliarder dollar.

Konsernsjefen i Korean Air legger ikke skjul på utfordringene fra koronaviruset i en intern epost til ansatte.

«Vi kan lett forestille oss hvor alvorlig krisen vi står overfor er. Det som er mer skremmende er at situasjonen når som helst kan bli verre. Vi kan ikke engang forutsi hvor lenge den varer», skriver Woo Kee-hong, ifølge Reuters.

80 prosent av flyselskapets globale kapasitet er kuttet. Under finanskrisen på slutten av 1990-tallet ble 18 prosent av det internasjonale rutenettet kuttet.

Fem grunner til å avlyse reiseplanene pga koronaviruset - og én myte om fly du ikke trenger å bry deg om
Bloombergs reisejournalist Sarah Green Carmichael gir deg alle sine råd om koronavirus og reising.
02:07
Publisert:

«Hvis situasjonen fortsetter for en lengre periode, kan vi nå et nivå hvor vi ikke kan garantere at selskapet overlever», skriver Woo.

– Kraftig fall i bookinger

Det australske flyselskapet Qantas vil redusere internasjonale flyvninger med 23 prosent totalt, og 31 prosent på rutenettet til Asia. Ledelsen og styret vil ta et lønnskutt på 30 prosent frem til utgangen av juni. Toppsjef Alan Joyce vil ikke motta lønn i perioden.

Situasjonen har forverret seg i mars.

– De siste fjorten dagene har vi sett et kraftig fall i bookinger på vårt internasjonale nettverk. Vi venter at lavere etterspørsel vil fortsette de neste månedene, sa konsernsjef Alan Joyce under en telefonkonferanse tirsdag morgen.

Alle ansatte er oppfordret til å ta fri. Over halvparten av passasjerflyene av modellen Airbus 380, som kan ta nesten 500 passasjerer på flyvninger til USA og Europa, er plassert på bakken på grunn av en kollaps i etterspørselen.

Dette er den tredje runden med kostnadskutt flyselskapet har gjennomført siden koronakrisen startet i januar.

– Vi kan fortsatt gjøre mer, sa Joyce om kostnadene, og viste til at flyselskapet har en solid balanse.

Aksjekursen på selskapet har falt med nesten 40 prosent på tre uker.

– Snur tidligst i september

Flyselskapet Cathay Pacific i Hongkong har suspendert nesten alle avganger til Japan ut mars måned. Årsaken er at reisende fra Kina og Hongkong blir plassert i 14 dagers hjemmekarantene i Japan.

Over halvparten av alle fly står på bakken til enhver tid og 75 prosent av ansatte vil ta fri uten lønn i mars.

Qantas, som feier 100 år i 2020, mener de vil tilpasse seg situasjonen bedre enn mange konkurrenter.

– Vi vet vi vil klare oss gjennom denne stormen. Ikke alle flyselskaper i verden vil klare det, sa Qantas' konsernsjef.

Han tror ikke det blir en snarlig bedring for luftfartssektoren.

– Vi vet fra sars-utbruddet i 2003 at dette vil ta tid. Vi tror dette vil snu tidligst i september, sa Joyce.

Qantas er i forhandlinger med Airbus om å utsette leveringer av bestilte fly. Finansinstitusjonen UBS kuttet på mandag flyleveranseprognosene for både Airbus og Boeing for 2020.

Verre enn etter 9/11

Førsteamanuensis i reiseliv David Beirman ved University of Technology Sydney mener koronaviruset har utløst paranoia for hele reiselivssektoren.

– Det er så mye som vi ikke vet om dette koronaviruset. Folk er åpenbart bekymret. Dette kan være alvorligere for luftfartssektoren enn terrorangrepene den 11. september 2001, sier Beirman til 9News Australia.

Han mener dette kan snu raskt hvis frykten for smitte forsvinner.

– Reisende vil komme tilbake igjen. Det vil bygge seg opp etterspørsel. Akkurat nå velger mange å ikke forsøke å finne veier de kan komme seg rundt på, men velger i stedet å holde seg hjemme, sier Beirman.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.