Nesten tre millioner mennesker er bekreftet smittet av koronaviruset i verden og over 200.000 dødsfall – knappe fire måneder siden Kina for første gang bekreftet offentlig at de hadde et utbrudd av en «ukjent lungesykdom».

Økningen i nye tilfeller har avtatt på grunn av enestående tiltak over hele verden takket være hjemmekarantene og nedstengning av store deler av økonomier. Nå forbereder land seg på å forsøke å forsøke å åpne opp økonomiene – til tross for advarsler fra eksperter.

Kina er erklært seg nesten fri fra lokale koronavirusutbrudd de siste åtte ukene. Antall bekreftede tilfeller passerte 80.000 den 1. mars og har økt med kun fem prosent – til 84.000. Dødsfallene ble oppjustert for ti dager siden, men ligger fortsatt på under 4700.

– I full panikkmodus

Situasjonen er i ferd med å normaliseres i kinesiske byer. Shaun Rein, som er grunnlegger og toppsjef av China Market Research Group, var ute i Shanghais gater i helgen for å ta temperaturen på byen.

For å komme seg inn i butikker måtte han først få tatt sin egen temperatur.

«Apple Store var fullt med kunder. De var så travle at jeg ikke kunne finne noen til å hjelpe meg. Jeg gikk ut etter å ha ventet ti minutter», skriver han i et åpent innlegg på Linkedin, og legger til at det var kø foran Chanel-utsalget.

China Market Research Group har intervjuet flere titall ledere de siste ukene. Et flertall mener at den kinesiske økonomien er i ferd med å komme tilbake for fullt.

«Problemet? Hovedkontorene i Europa og USA er i full panikkmodus. De nekter å investere i markedsføring, produktutvikling eller øke antall ansatte til tross for at det er behov for det. De ødelegger for seg selv på lang sikt», mener Rein.

Han mener at det er forståelig, men at dette vil gjøre at kinesiske selskaper tar markedsandeler i Kina og er bedre posisjonert til å dominere globale når koronapandemien er over.

«Jeg skjønner det er vanskelig for ledere å ikke bli fortært av frykt. Jeg skjønner det godt; jeg var også redd i januar. Jeg trodde dette var slutten på verden. Men det er lys i tunnelen. Du kan ikke la frykten stanse deg fra å gripe mulighetene for å øke markedsandeler», skriver han.

Fransk luksusvekst

Store internasjonale selskaper fastholder på Kina-strategien. Svenske Ikea er i ferd med å åpne alle utsalg i Kina. Antall kunder er på mellom 70 og 80 prosent sammenlignet med i fjor, sa selskapet i forrige uke.

Den franske luksuskjeden LVMH, som blant annet eier Louis Vuitton, har sett en omsetningsvekst på over 50 prosent i Kina hittil i april sammenlignet med i fjor. LVMH fikk et fall i den globale omsetningen på ti prosent i første kvartal.

Konkurrenten Gucci ser samme trend med en omsetningsvekst i april, men en svakere utvikling for første kvartal med en 22 prosent nedgang.

– I enkelte utsalg er utviklingen svært solid, sa Guccis finansdirektør Jean-Marc Duplaix under resultatfremleggelsen i forrige uke.

Digitale shoppingkuponger

Den kinesiske detaljomsetningen falt med 15,8 prosent i mars; bedre enn den 20,5 prosent nedgangen verdens nest største økonomi opplevde i årets to første måneder.

Kinesiske byer, i samarbeid med privat sektor, har begynt å distribuere digitale shoppingkuponger via smarttelefoner for å få kunder ut i gatene igjen – og ikke bare handle online.

Ifølge Zhongtai Securities vil kupongene gi en detaljomsetningsvekst på åtte prosent for den kinesiske økonomien. Meglerhuset mener at kundene vil bruke mellom ti og 12 ganger mer av egen lomme enn verdien på shoppingkupongene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.