Det siste døgnet har oljeprisene fortsatt å falle. Nordsjøolje (brent spot) startet uken på nesten 22 dollar fatet men ligger på under 20 dollar tirsdag morgen i asiatisk handel. Amerikansk lettolje (wti) har falt med nesten 30 prosent på 24 timer og startet dagen på 10,7 dollar.

Tankskip i kø

I det smale stredet mellom Malaysia, Singapore og Indonesia ligger skip tettere enn vanlig. Containerskip er på vei fra Asia til Europa og Midtøsten med varer; i motsatt retning går det olje og råvarer fra Midtøsten og Afrika til tradisjonelle vekstmarkeder.

Verdenshandelen ventes å falle med 20 prosent i år på grunn av koronapandemien. Det er store forstyrrelser i forsyningskjedene. Kina, Sørøst-Asia, India, Japan og Australia har stengt ned økonomiene. Det er knapt biler å se på veiene og flyene står på bakken.

I Singapore-stredet er det kaos og kø-tilstander. Rundt 60 tankskip ligger fortøyd utenfor miniputtstaten – en fordobling fra hva som er vanlig.

I det smale stredet mellom Malaysia, Singapore og Indonesia ligger skip tettere enn vanlig. Oljetankere ligger forankret og venter på kjøpere eller å få legge til ved oljeraffinerier.
I det smale stredet mellom Malaysia, Singapore og Indonesia ligger skip tettere enn vanlig. Oljetankere ligger forankret og venter på kjøpere eller å få legge til ved oljeraffinerier. (Foto: Illustrasjon: marinetraffic.com)

Enkelte tankskip brukes til å lagre olje. Andre venter sannsynligvis på å finne en kjøper av lasten et eller annet sted i Asia.

Det er også tankskip med bensin, diesel og flydrivstoff som ikke har kjøpere da store deler av Asia er stengt.

– Det er vanskelig for oljeproduserende land å finne et sted å lagre oljen, sier direktør Sri Paravaikkarasu hos konsulentselskapet FGE til Bloomberg.

Flytende råoljelagre

Singapore har store oljeraffinerier som til vanlig leverer til andre land i Sørøst-Asia og India. Etterspørselen har stupt. Til vanlig må skip vente fire-fem dager for å legge til havn ved et raffineri. Nå er ventetiden på to uker.

Ifølge Vortexa er det observert en «flåte med tankskip» med olje fra Midtøsten forankret i nærheten av Pengerang i Malaysia – like øst for Singapore.

Totalt skal det være lagret rundt 45 millioner fat om bord på tankskip i Sørøst-Asia – nesten halvparten av den globale kapasiteten.

«Indonesia er hjem til de største flytende råoljelagrene i Asia for tiden», skriver analyseselskapet.

– Lave oljepriser er positivt

Kina har økt de statlige reservelagrene av olje mens prisene har falt, men også der er det begrenset lagringskapasitet. Den kinesiske oljeimporten økte med fem prosent i første kvartal, mens etterspørselen falt.

«Lave oljepriser er positivt for Kina. Dette er en mulighet som kun oppstår en gang i århundret», skrev kommunistpartiets lovkommisjon på sosiale medier i forrige uke, ifølge New York Times.

Kinesiske olje- og energiselskaper legger frem kvartalsresultater senere denne uken. Det ventes elendige resultater.

– Vi venter betydelige tap for PetroChina og Sinopec på grunn av den lave oljeprisen, sier senioranalytiker Neil Beveridge hos finansinstitusjonen Bernstein til CNBC.

Kostnadene med å utvinne et fat olje i Kina er svært høye sammenlignet med konkurrerende land og de går først i pluss med en oljepris på mellom 50 og 60 dollar fatet.

– Andre kvartal vil bli verre, sier Beveridge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.