I juni regnet den internasjonale luftfartsorganisasjonen Iata med at internasjonal trafikk ville komme i gang igjen i fjerde kvartal. Kapasiteten er fortsatt på et minimum. I Asia, hvor mange land har fått kontroll på smitten, er grensene nesten hermetisk lukket.

Koronatest til hundre kroner

Tapsanslagene for flyselskapene for 2020 er på 419 milliarder dollar. I tillegg vil flyplassene oppleve inntektsfall med 60 prosent – tilsvarende 104,5 milliarder dollar, ifølge Air Transport Action Group (ATAG). 46 millioner arbeidsplasser i reiselivsindustrien er i fare.

Nå forsøker interesseorganisasjonen Iata, som representerer over 270 flyselskaper, å få på plass koordinert uttesting i samarbeid med Verdens helseorganisasjon (WHO). Målet er å tilby hurtigtester til en hundrelapp.

– Vi trenger tester for å bli kvitt karantene. 14-dagers karantene er som å stenge grensene, sier Iata-direktør Conrad Clifford til Bloomberg.

Ifølge Iata er det kun registrert 44 koronatilfeller om bord på fly i år. Dette gjør at risikoen for å bli smittet er en av 27 millioner. Sannsynligheten for å få alle tall i ukens Lotto er en av 5,4 millioner, ifølge Norsk Tipping.

Thailand gjenåpner (hvis du er rik)
Thailand åpner grensene for første gang siden slutten av mars ved å tilby et nytt visum som er rettet mot langtidsbesøkende, luksusforbrukere og medisinsk reisende.
01:51
Publisert:

– Flyselskapene har gjennomført mange tiltak for å redusere sannsynligheten for å bli smittet så nært til null som det er mulig. Det er veldig trygt, sier Clifford.

Eksperter sier til Reuters at statistikkene Iata benytter ikke er kvalitetssikret. Blant annet er det større sannsynlighet for å bli smittet på en titimers flyreise enn en korttur på en time.

Åpner reisekorridor

Singapore og Hongkong er blitt enige om å tillate reiser mellom de to byene forutsatt at de reisende tester negativt for koronaviruset. Det er minimal lokal smitte i begge byene.

– Det er ikke bare flere hundre tusen arbeidsplasser som er i fare, men også vår posisjon som et internasjonalt knutepunkt, Singapores relevans i verden, at vi overlever og kan bestemme vår egen fremtid. Status quo er ikke bærekraftig, sa Singapores samferdselsminister Ong Ye Kung i nasjonalforsamlingen tidligere i oktober.

Det internasjonale flyplassen i Singapore har vært en av Asias travleste i mange år. For tiden er passasjertrafikken på kun 1,5 prosent av hva den var før koronapandemien. Det bygges et eget laboratorium som skal kunne gjennomføre 10.000 koronatester daglig.

– Vi må gjennomføre tiltak for å gjenåpne Changi-flyplassen. Det er en nasjonal prioritet. Vi vet heller ikke om en vaksine, når den kommer, vil være effektiv, sa Ong.

Myndighetene i Singapore vurderer å erstatte dagens 14-dagers karantene med jevnlig testing og overvåke besøkende med bruk av apper og digitale tjenester.

Tropisk koronaferie

Maldivene, som er avhengig av reiselivssektoren, har åpnet grensene – for dem som har råd. I første halvdel av oktober landet rundt 26.500 turister på øyene. De fleste fra Russland, USA, Midtøsten og Europa. Rundt halvparten av ansatte i reiselivssektoren har mistet jobben.

– De gode nyhetene er at de blir lengre. Mange utvider oppholdet da de ikke er fornøyd med hvordan koronasituasjonen er i hjemlandet, sier reiselivsminister Abdulla Mausoom til Nikkei Asia.

Alle må fremlegge en negativ koronatest før de setter seg på flyet. Rundt 50 turister har testet positivt siden juli. Kun en av disse hadde behov for medisinsk behandling. Det fikk vedkommende ved et hotell, hvor det er lagt opp til egne områder for dem som får påvist korona.

Maldivene, som her under en halv million innbyggere, har registrert rundt 10.000 smittede og 34 dødsfall.

– Lokal smitte skjer kun i Male-området og reiselivssektoren er organisert slik at det ikke er kontakt, sier Mausoom.

Over ti internasjonale flyselskaper flyr til Maldivene. British Airways gjenopptok flyvninger sist lørdag fra London med tre flyvninger i uken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.